dc.contributor.author | Gustafsson, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2021-02-02T10:02:37Z | |
dc.date.available | 2021-02-02T10:02:37Z | |
dc.date.issued | 2021-02-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/67501 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vilka förutsättningar grundskollärare
på skolor som satsar på digitala resurser anser sig ha givits för att kunna undervisa i skolans
digitala lärmiljö. För att besvara studiens syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur
ser infrastrukturen ut kring skolans digitala lärmiljö? Hur bedrivs fortbildning kring den digitala lärmiljön på skolorna? Vilka förutsättningar anser sig lärarna sakna för att undervisa i den digitala lärmiljön? För att undersöka studiens syfte genomfördes en digital enkätundersökning online, där grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser deltog. För att analysera studiens resultat användes tidigare forskning på området samt professionsteorin. Studien visar att majoriteten av den kompetensutveckling som sker inom de skolor där respondenterna som ingår i studien arbetar, sker på ett kollaborativt, kollegialt sätt, där lärarna
själva får sköta denna utveckling samt att de inom kollegiet delar med sig av sina erfarenheter
och expertis precis som tidigare forskning förespråkar. Detta leder till lärares professionella
utveckling (Postholm & Waege, 2016).
Trots att majoriteten av lärarna i studien upplever sig ha fått fortbildning inom den digitala
lärmiljön, finns det ett glapp där några lärare inte tycks ha givits de förutsättningar de behöver
för att undervisa i den digitala lärmiljön.
Ett välorganiserat och systematiskt, kollegialt samarbete inom och mellan liknande skolor
rekommenderas liksom regelbundna fortbildningsinsatser kollegialt samt riktade insatser på individnivå. Utöver detta rekommenderas regelbundenhet i uppföljningar av utvecklingsarbetet, samt möjlighet för lärarna själva att utvärdera sin professionella digitala
kompetens genom förslagsvis DigCompEdu (Redecker, 2017) för att på så sätt synliggöra
vilka riktade fortbildningsinsatser som behövs. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Digital lärmiljö, fortbildning, professionell digital kompetens, professionsteori | sv |
dc.title | Förutsättningar lärare har givits för att undervisa i grundskolans digitala lärmiljö | sv |
dc.title.alternative | Prerequisites teachers have been given to teach in the primary school digital learning environment | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |