dc.description.abstract | Abstract
Syftet med studien är att undersöka pedagogernas agerande i de konflikter mellan barn som sker på förskolan i den fria leken. Våra frågeställningar är: 1. Vilka förhållningssätt är vanligast att pedagogerna använder när det uppstår konflikter mellan barn i den fria leken? 2. I vilken utsträckning använder pedagogerna konfliktsituationerna som lärtillfällen? 3. Hur reflekterar pedagogerna över de förhållningssätt de använder sig av vid konflikthantering? De begrepp som blir centrala i studien är konflikt, konflikthantering, makt, lågaffektivt bemötande, barnsyn samt sociala berättelser. I avsnittet om tidigare forskning presenteras artiklar som berör pedagogers agerande och vilka förhållningssätt de använder sig av. Metoden i studien är observationer och fältanteckningar. Observationerna genomfördes på tre olika avdelningar med åldrarna 1-5 år på en förskola. Efter observationerna har samtal med berörda pedagoger om deras agerande och tankar kring konflikthantering ägt rum. Vi hoppas att med denna studie kunna ge mer kunskap och tips kring förhållningssätt i konflikthantering.
Resultatet av denna studie visar att pedagogerna använder flera olika förhållningssätt i de konflikter som sker i förskolan. De visar också att pedagogerna i stor utsträckning använder konflikter för att skapa lärtillfällen. De förhållningssätt som observerats i tidigare studier liknar det som framkommit i vår studie. Barncentrerad medling är de förhållningssätt som vi sett att pedagogerna använder sig av mest. Lärtillfällen blev synligt i 53 av 76 observationer. | sv |