”Nu har mössmonstret vaknat”
En kvalitativ studie om förskollärares deltagande i barns lek
Abstract
AbstractSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare deltar i barns lek samt hur de stöttar (eller inte) barn att bli aktiva deltagare i lek. Ett andra delsyfte är att få förståelse för hur pedagoger motiverar sitt deltagande och de strategierde använder. För att generera svar på forskningsfrågorna använde vi oss av videoobservationer och näranalys av samspelet mellan förskollärare och barn i leksituationer, samt av videostimulerade samtal för att analysera förskollärares perspektiv på sitt deltagande. Det empiriska materialet samlades in på två avdelningar (en yngre-och en äldrebarnsavdelning) och analyserades sedan med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv och med hjälp av tillhörande begreppen kommunikation, intersubjektivitet och guidat deltagande. Vårt resultat visar hur förskollärarna har skapat ett bra lekklimat där de ser lek som en meningsfull aktivitet och där de skapar förutsättningar som möjliggör till olika sorters lek genom att planera tid för lek. Vårt resultat visar också hur förskollärarna i konkreta samspelssituationer väljer att aktivt delta i barns lek samt hur de bidrar till att utveckla lekens innehåll, ramar och regler.Dessutom visar resultatetpå hur förskollärarna använder flera olika kommunikativa strategiernär de deltar i lek samt när de stöttar och guidar barnen under lekens gång. Vikten av vuxnas aktivt deltagande i barns lek lyfts upp av förskollärarna som motiverar sin roll i barns lek både utifrån sitt eget perspektiv och barns perspektiv. Studien är relevant för förskollärares yrkesutövning för att visa på hur förskollärare kan delta och stötta barn i lek utifrån att förskollärares ansvar som pedagogisk ledare lyfts upp i den nya läroplanen som trädde i kraft juli 2019.
View/ Open
Date
2020Author
Marini, Angeliki
Mattila, Sarah
Keywords
Lek
förskollärares roll i lek
guidat deltagande
kommunikativastrategier
Language
swe