• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Nu har mössmonstret vaknat”

En kvalitativ studie om förskollärares deltagande i barns lek

Sammanfattning
AbstractSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare deltar i barns lek samt hur de stöttar (eller inte) barn att bli aktiva deltagare i lek. Ett andra delsyfte är att få förståelse för hur pedagoger motiverar sitt deltagande och de strategierde använder. För att generera svar på forskningsfrågorna använde vi oss av videoobservationer och näranalys av samspelet mellan förskollärare och barn i leksituationer, samt av videostimulerade samtal för att analysera förskollärares perspektiv på sitt deltagande. Det empiriska materialet samlades in på två avdelningar (en yngre-och en äldrebarnsavdelning) och analyserades sedan med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv och med hjälp av tillhörande begreppen kommunikation, intersubjektivitet och guidat deltagande. Vårt resultat visar hur förskollärarna har skapat ett bra lekklimat där de ser lek som en meningsfull aktivitet och där de skapar förutsättningar som möjliggör till olika sorters lek genom att planera tid för lek. Vårt resultat visar också hur förskollärarna i konkreta samspelssituationer väljer att aktivt delta i barns lek samt hur de bidrar till att utveckla lekens innehåll, ramar och regler.Dessutom visar resultatetpå hur förskollärarna använder flera olika kommunikativa strategiernär de deltar i lek samt när de stöttar och guidar barnen under lekens gång. Vikten av vuxnas aktivt deltagande i barns lek lyfts upp av förskollärarna som motiverar sin roll i barns lek både utifrån sitt eget perspektiv och barns perspektiv. Studien är relevant för förskollärares yrkesutövning för att visa på hur förskollärare kan delta och stötta barn i lek utifrån att förskollärares ansvar som pedagogisk ledare lyfts upp i den nya läroplanen som trädde i kraft juli 2019.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68306
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Examensarbete (757.7Kb)
Datum
2020
Författare
Marini, Angeliki
Mattila, Sarah
Nyckelord
Lek
förskollärares roll i lek
guidat deltagande
kommunikativastrategier
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV