• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagog-barnrelationers påverkan på barns socioemotionella utveckling i förskolan

Abstract
AbstractBåde i Sverige och globalt har förskolans roll börjat riktas in alltmer mot att förbereda barnen inför de akademiska krav och förväntningar som väntar i den påföljande skolan. Risken med denna utveckling är att sociala ochemotionella färdigheter nedprioriteras och blir lidande bakom det akademiska fokuset. Det har gjorts mycket forskning på hur pedagogens bemötande av barnen påverkar barnens mer akademiska lärande men det är mindre välkänt hur detta bemötande påverkar barnens sociala utveckling.Denna systematiska litteraturstudie undersöker huruvida tidigare forskning funnit sambandmellan de typer av relationer som barn och pedagoger skapar i förskolan och barnens utveckling av socioemotionella färdigheter. Underlaget hämtas från två internationella databaser samt har bearbetats och syntetiserats utifrån de större teman som framträder i litteraturen. Studien finner att tidigare forskning är övervägande överens om att det finns samband mellan kvaliteten på relationen och hur barnen fortsätter utvecklas. Både barnens individuella förutsättningar samt förskolans förutsättningar och organisation lyfts som faktorer som spelar in i relationens påverkan på barnens utveckling. Den forskning som inte funnit liknande resultat förklarar ofta detta med att den metod som använts, eller den kulturella kontext som studien gjorts i, inte tillåtit upptäckten av sådana samband.Trots att det i litteraturen finns en relativt stor mängd artiklar som behandlar området relationer mellan barn och pedagog i förhållande till socioemotionell utveckling finns det stora kunskapsluckor och vidare forskning från olika vinklar efterfrågas.
URI
http://hdl.handle.net/2077/68307
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Examensarbete (708.3Kb)
Date
2020
Author
Nordin, Björn
Bolwede, Malin
Pieper, Steffi
Keywords
Förskola
förskoleklass
socioemotionell utveckling
pedagog-barnrelationer
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV