PEDAGOGISKT LEDARSKAP I FÖRSKOLEKLASSEN
En intervjustudie med verksamma rektorer om deras ledarskap i förskoleklassen
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur verksamma rektorer arbetar med
pedagogiskt ledarskap inom förskoleklassverksamhet.
Teori: Studien tar uppolika ledarskapsteorier inspirerad av Lewin, från olika böcker som Maltén
(1995) och Stensmo (2008).
Metod: Arbetet var grundad på fenomenologi/ hermeneutik kvalitativ forskning där
semistrukturerade intervjuer användes som datainsamling metod och för att analysera
data kategoriserades av transkriberade intervjumaterial till teman.
Resultat: Undersökningens resultat tyder på att det finns en dold överenskommelse om ett
pedagogiskt ansvar mellan skolledare och förskoleklasslärarna i förskoleklassen.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2021-05-04Author
Worku, Gossayeneh
Keywords
dolda kontraktet
ledarstilar
auktoritär
demokratisk
låt-gå ledarskap
frivillig förskoleklass
pedagogiskt ledarskap i förskoleklassen
Series/Report no.
Magister
HT20 IPS PDAU61
Language
swe