PEDAGOGISKT LEDARSKAP I FÖRSKOLEKLASSEN
En intervjustudie med verksamma rektorer om deras ledarskap i förskoleklassen
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur verksamma rektorer arbetar med
pedagogiskt ledarskap inom förskoleklassverksamhet.
Teori: Studien tar uppolika ledarskapsteorier inspirerad av Lewin, från olika böcker som Maltén
(1995) och Stensmo (2008).
Metod: Arbetet var grundad på fenomenologi/ hermeneutik kvalitativ forskning där
semistrukturerade intervjuer användes som datainsamling metod och för att analysera
data kategoriserades av transkriberade intervjumaterial till teman.
Resultat: Undersökningens resultat tyder på att det finns en dold överenskommelse om ett
pedagogiskt ansvar mellan skolledare och förskoleklasslärarna i förskoleklassen.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-05-04Författare
Worku, Gossayeneh
Nyckelord
dolda kontraktet
ledarstilar
auktoritär
demokratisk
låt-gå ledarskap
frivillig förskoleklass
pedagogiskt ledarskap i förskoleklassen
Serie/rapportnr.
Magister
HT20 IPS PDAU61
Språk
swe