• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkstörning hos elever som har svenska som sitt andraspråk

En kvalitativ intervjustudie med lärare om hur en avvikande andraspråksutveckling följs upp i grundskolan Katarina Gustafsson, Therese Nord & Anna-Lena Samuelson Speciallärarprogrammet

Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka hur lärare vid några grundskolor beskriver de tillvägagångssätt som används för att identifiera och följa upp eventuell språkstörning hos elever med svenska som andraspråk. Utgångspunkten är forskningsfrågorna: Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att följa upp elevers andraspråksutveckling? Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att identifiera språkstörning hos elever med svenska som andraspråk? Studien utgår från en sociokulturell teori. I studien används en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. Sex olika intervjuer genomförs med lärare i grundskolan och analyseras med hjälp av tematisk analys. I resultatet framkommer att olika professioner uppmärksammar en avvikande andraspråksutveckling genom överlämningar, kartläggningar och bedömningar av språket i sociala situationer. Samarbete mellan dessa professioner anses betydelsefullt. För att upptäcka en språkstörning är modersmålet en viktig faktor. En språkstörning hos en elev med svenska som andraspråk kan vara svår att upptäcka. Lärarna saknar kunskap i kombinationen språkstörning och svenska som andraspråk. Tidiga insatser och samarbete med elevhälsoteam och logoped poängteras.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68683
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_68683_1.pdf (548.9Kb)
Datum
2021-06-22
Författare
Gustafsson, Katarina
Nord, Therese
Samuelson, Anna-Lena
Nyckelord
språkstörning
svenska som andraspråk
flerspråkighet
kartlägga
samarbete
Serie/rapportnr.
Magister
VT21 IPS SLS601
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV