Utan berättelse, ingen storyline
No Storyline Without Story
Abstract
Storyline är en pedagogisk undervisningsform i form av ett ämnesövergripande temaarbete som bygger på berättelsens dramaturgi och innehåller olika aspekter för att driva berättelsen framåt. Berättelsens roll i utbildning är vida känd och beforskad, storyline mindre så och berättelsens roll i storyline än mindre. Syftet för denna studie är därför att utveckla kunskap om vilken roll berättelsen har i en Storyline. För att nå syftet utgår studien från
forskningsfrågorna: På vilket sätt används berättelsen i ett specifikt Storylinearbete i två
skolklasser, åk 6? Och; Vilken betydelse har/får berättelsen i den aktuella Storylinen?
Studien ingår i ett större aktionsforskningsprojekt som utförs på en låg- och mellanstadieskola. Denna studie är av kvalitativ natur och empiri har samlats in genom deltagande observationer och via enkäter i två åk. 6. Därefter har en teoridriven deduktiv
innehållsanalys gjorts för att sammanställa ett resultat. Resultatet visar att i den storyline som studerats har berättelse använts och detta har tillåtit
eleverna att skapa och vistas i litterära föreställningsvärldar och att använda sig av och
utveckla sin fiktionsförståelse. Resultatet visar även att flera av momenten hade kunnat göras
annorlunda och knytas tydligare till handlingen och i storyline för att ytterligare förstärka de positiva didaktiska effekter fiktionsförståelse och litterära föreställningsvärldar kan förmedla.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-07-08Author
Jönsson, Oliver
Keywords
Storyline, berättelse, litterära föreställningsvärldar, fiktionsförståelse & dramaturgi
Language
swe