• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utan berättelse, ingen storyline

No Storyline Without Story

Abstract
Storyline är en pedagogisk undervisningsform i form av ett ämnesövergripande temaarbete som bygger på berättelsens dramaturgi och innehåller olika aspekter för att driva berättelsen framåt. Berättelsens roll i utbildning är vida känd och beforskad, storyline mindre så och berättelsens roll i storyline än mindre. Syftet för denna studie är därför att utveckla kunskap om vilken roll berättelsen har i en Storyline. För att nå syftet utgår studien från forskningsfrågorna: På vilket sätt används berättelsen i ett specifikt Storylinearbete i två skolklasser, åk 6? Och; Vilken betydelse har/får berättelsen i den aktuella Storylinen? Studien ingår i ett större aktionsforskningsprojekt som utförs på en låg- och mellanstadieskola. Denna studie är av kvalitativ natur och empiri har samlats in genom deltagande observationer och via enkäter i två åk. 6. Därefter har en teoridriven deduktiv innehållsanalys gjorts för att sammanställa ett resultat. Resultatet visar att i den storyline som studerats har berättelse använts och detta har tillåtit eleverna att skapa och vistas i litterära föreställningsvärldar och att använda sig av och utveckla sin fiktionsförståelse. Resultatet visar även att flera av momenten hade kunnat göras annorlunda och knytas tydligare till handlingen och i storyline för att ytterligare förstärka de positiva didaktiska effekter fiktionsförståelse och litterära föreställningsvärldar kan förmedla.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69141
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_69141_1.pdf (399.1Kb)
Date
2021-07-08
Author
Jönsson, Oliver
Keywords
Storyline, berättelse, litterära föreställningsvärldar, fiktionsförståelse & dramaturgi
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV