• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utan berättelse, ingen storyline

No Storyline Without Story

Sammanfattning
Storyline är en pedagogisk undervisningsform i form av ett ämnesövergripande temaarbete som bygger på berättelsens dramaturgi och innehåller olika aspekter för att driva berättelsen framåt. Berättelsens roll i utbildning är vida känd och beforskad, storyline mindre så och berättelsens roll i storyline än mindre. Syftet för denna studie är därför att utveckla kunskap om vilken roll berättelsen har i en Storyline. För att nå syftet utgår studien från forskningsfrågorna: På vilket sätt används berättelsen i ett specifikt Storylinearbete i två skolklasser, åk 6? Och; Vilken betydelse har/får berättelsen i den aktuella Storylinen? Studien ingår i ett större aktionsforskningsprojekt som utförs på en låg- och mellanstadieskola. Denna studie är av kvalitativ natur och empiri har samlats in genom deltagande observationer och via enkäter i två åk. 6. Därefter har en teoridriven deduktiv innehållsanalys gjorts för att sammanställa ett resultat. Resultatet visar att i den storyline som studerats har berättelse använts och detta har tillåtit eleverna att skapa och vistas i litterära föreställningsvärldar och att använda sig av och utveckla sin fiktionsförståelse. Resultatet visar även att flera av momenten hade kunnat göras annorlunda och knytas tydligare till handlingen och i storyline för att ytterligare förstärka de positiva didaktiska effekter fiktionsförståelse och litterära föreställningsvärldar kan förmedla.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69141
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_69141_1.pdf (399.1Kb)
Datum
2021-07-08
Författare
Jönsson, Oliver
Nyckelord
Storyline, berättelse, litterära föreställningsvärldar, fiktionsförståelse & dramaturgi
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV