dc.contributor.author | Jönsson, Oliver | |
dc.date.accessioned | 2021-07-08T09:01:27Z | |
dc.date.available | 2021-07-08T09:01:27Z | |
dc.date.issued | 2021-07-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69141 | |
dc.description.abstract | Storyline är en pedagogisk undervisningsform i form av ett ämnesövergripande temaarbete som bygger på berättelsens dramaturgi och innehåller olika aspekter för att driva berättelsen framåt. Berättelsens roll i utbildning är vida känd och beforskad, storyline mindre så och berättelsens roll i storyline än mindre. Syftet för denna studie är därför att utveckla kunskap om vilken roll berättelsen har i en Storyline. För att nå syftet utgår studien från
forskningsfrågorna: På vilket sätt används berättelsen i ett specifikt Storylinearbete i två
skolklasser, åk 6? Och; Vilken betydelse har/får berättelsen i den aktuella Storylinen?
Studien ingår i ett större aktionsforskningsprojekt som utförs på en låg- och mellanstadieskola. Denna studie är av kvalitativ natur och empiri har samlats in genom deltagande observationer och via enkäter i två åk. 6. Därefter har en teoridriven deduktiv
innehållsanalys gjorts för att sammanställa ett resultat. Resultatet visar att i den storyline som studerats har berättelse använts och detta har tillåtit
eleverna att skapa och vistas i litterära föreställningsvärldar och att använda sig av och
utveckla sin fiktionsförståelse. Resultatet visar även att flera av momenten hade kunnat göras
annorlunda och knytas tydligare till handlingen och i storyline för att ytterligare förstärka de positiva didaktiska effekter fiktionsförståelse och litterära föreställningsvärldar kan förmedla. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Storyline, berättelse, litterära föreställningsvärldar, fiktionsförståelse & dramaturgi | sv |
dc.title | Utan berättelse, ingen storyline | sv |
dc.title.alternative | No Storyline Without Story | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |