”Varför ska jag lära mig arabiska? Jag bor ju i Sverige.” -En studie av språkval i två arabiska familjer.
Sammanfattning
I föreliggande studie undersöktes hur ungdomar och föräldrar i två arabiska familjer i
Sverige ser på sin relation till språken i sin vardag över tid samt vilka faktorer som
påverkat deras språkval. I fokus ligger deltagarnas upplevelser relaterade till arabiska
språket, men även betydelsen av andra språk lyfts i olika sammanhang. Deltagarnas
berättelser ger en bild av hur individer med ett liknande ursprung har olika
erfarenheter och upplevelser av språken i sina liv; en deltagare är uppvuxen i ett
arabiskspråkigt land och flyttade till Sverige som vuxen, en annan kom till Sverige
som barn och växte upp i en familj som tidigt övergav arabiskan till förmån för
svenskan. Två deltagare är födda i Sverige på 2000-talet; den ena uppvuxen med
arabiska som hemspråk, den andra med svenska som hemspråk. Den ena familjen har
genom åren bevarat sin arabiska dialekt i hemmet, medan den andra familjen idag
befinner sig i ett slags revitaliseringsprocess där arabiskan på senare år blivit alltmer
närvarande i familjens liv.
Det övergripande resultat som framkommer är att arabiska språket på senare år
blivit mer levande i deltagarnas liv. Dels har digitala mediers och ny teknologis intåg
i hemmen möjliggjort användandet av språket på ett slags gränslösa arenor; såväl i
kontakt med släktingar i andra länder som i andra sammanhang. Dels har händelser
på makronivå i form av kraftigt ökad immigration från arabvärlden bidragit till att det
finns ett större behov av arabiska språket i exempelvis skola och arbetsliv. Samtliga
deltagare har på senare år börjat återuppliva eller utveckla sina tidigare kunskaper i
arabiska; i ungdomarnas fall handlar det främst om utvecklingen av sin arabiska
dialekt och förståelsen av andra arabiska dialekter, medan föräldrarna även börjat lära
sig eller utveckla sin standardarabiska.
I studien diskuteras även möjligheten att i studier av individers språkval, använda
och utveckla en äldre modell för analys av språkbyte.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2021-08-16Författare
Josefsson, Marie
Nyckelord
språkval
arvspråk
modersmål
hemspråk
arabiska
språkbyte
språkbevarande
språkpolicy i familjen
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe