• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarens definition av ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. En intervjustudie med fem lärare om vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap

The teacher’s definition of successful classroom management. An interview study with five teachers about what they consider to be successful classroom management

Sammanfattning
Syftet med den här studien är att undersöka vad fem lärare på grundskolan 6–9 anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien är baserad på fem lärares åsikter, tankar, uppfattningar, erfarenheter och insikter angående vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien använder sig av forskning angående Classroom management, relationen mellan lärare - elev samt Bronfenbrenners socioekologiska systemteori och fem ledarskapsteorier. Genom semistrukturerade intervjuer talar lärarna angående vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap som sedan transkriberats för att identifiera och kategorisera olika ämnesområden. I resultatet presenteras sex olika kategorier: 1.Ramar, Rutiner och Regler; 2.Bemötande; 3.Ledarskapet förändras under högstadiet; 4.Relationer; 5.Yrkeserfarenhet; 6.Didaktik. De här sex kategorier har sedan analyserats med tidigare forskning, ledarskapsteorier och Bronfenbrenners socioekologiska systemteori. I studiens resultat del presenteras de fynd som studien har identifierat. Studien visar bland annat att regler, ramar och rutiner är viktigt för ett framgångsrikt ledarskap där lärarna utövar dem olika men har samma mål samt att elever ska bemötas med ett lugn och tålamod för att inte bidra till laddad energi i klassrummet. Ledarskapet förändras även över fyra års tid från årskurs 6 till årskurs 9. Samt att utövningen av relationer är viktigt för ett framgångsrikt ledarskap där det har identifierats relationsskillnader mellan elever och lärare. Yrkeserfarenheten har även en viktig roll för ett framgångsrikt ledarskap då lärarna förklarar hur de har förändrats som ledare under genom sin yrkeserfarenhet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69451
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_69451_1.pdf (542.6Kb)
Datum
2021-08-27
Författare
Kindblom, Terry
Nyckelord
Classroom Management, Ledarskap, Klassrum, Grundskola, Socioekologisk systemteori
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV