• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estetik och dess betydelse i Storyline för hållbar utveckling

Aesthetics and its significance in Storyline for sustainable development

Sammanfattning
Storyline är en undervisningsform som utgår ifrån elevernas tankar och skapande. Denna studie syftar till att utveckla kunskap om vilken betydelse som estetik har för Storyline, samt hur estetiska processer kan vara främjande för elevers förståelse i undervisning genom en Storyline riktad mot hållbarhet. Studien är en del av ett aktionsprojekt som pågått under våren 2021 på en svensk grundskola som arbetar årligen med Storyline i undervisningen. Metoden som använts är observation, främst deltagande observation, som dokumenterats med anteckningar, fotografier och filminspelningar. Resultatet analyseras med stöd i pragmatiska och sociokulturella teorier samt det centrala begreppet estetiska erfarenheter. Analysen är gjord genom hermeneutisk tolkningsprocess och förstås utifrån delar i förhållande till helhet i undervisningskontext. Studien visar på flera exempel på estetiska moment i Storyline där elever får förutsättningar för att utveckla sina förmågor för reflektion, kreativitet, social interaktion och förståelse. Genom att eleverna får stöd och undervisning genom estetiska och skapande processer att utveckla dessa förmågor ges även förutsättningar för dem att bli medvetna och ansvarstagande individer i samhället.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69698
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_69698_1.pdf (889.3Kb)
Datum
2021-09-23
Författare
Ramsén, Felicia
Nyckelord
estetik, estetiska erfarenheter, estetiska processer, skapande, Storyline, hållbarhet
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV