• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare

Sammanfattning
Syftet med vår studie är att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan samt i vilket syfte förskollärarna dokumenterar. Vi har valt att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som arbetsverktyg eftersom dokumentation är en väsentlig del i förskollärarens yrkesprofession. Vallberg Roth (2011) betonar att dokumentation är ett arbetsverktyg för förskollärare att säkerställa kvalitén i sin yrkesroll i förskolan. I denna studie har vi använt oss av en kvalitativ och fenomenografisk ansats där vi har undersökt förskollärarnas uppfattningar genom intervjuer kring dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan. Empirin av studien består av intervjuer med sju förskolläraren i en känd förskola. Studiens frågeställningar är: hur organiserar förskollärarna sin tid för att kunna genomföra dokumentation i förskolan? Samt vilka aspekter anser förskollärare kan komma att påverka dokumentationsprocessen? Studiens resultat visar att förskollärarna har en gemensam uppfattning om dokumentation i syfte att dokumentation synliggör barnens lärande och kunskap. Dokumentation i förskolan visar sig vara ett hjälpmedel för förskollärarna i deras yrkesroll, då förskollärarna beskriver dokumentationen som en förstärkning till deras yrkesprofession i samband med att dokumentation gynnar förskollärarnas utveckling både individuellt och inom arbetslaget. Resultat visar ytterligare att dokumentation i förskolan kommer med olika hinder, exempelvis att dokumentation upplevs vara tidskrävande och att det finns en viss osäkerhet gällande vad som skall tas med i dokumentation samt vilka läroplansmål som anses vara väsentliga att ta med i dokumentationsprocessen. Slutligen framgår det i studiens resultat att det finns hinder med dokumentation men att möjligheterna överväger dessa hinder.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69895
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
gupea_2077_69895_1.pdf (750.1Kb)
Datum
2020-06
Författare
Altimimi, Mariam
Redaktör
Ali, Sarah
Nyckelord
Dokumentation
förskollärare
yrkesprofession
intervju
förskola
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV