• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolans arbete med flerspråkighet - Metoder, utmaningar och möjligheter

Abstract
Den här studien har ett fokus på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan, hur pedagoger kan arbeta och vilka möjligheter och utmaningar som kan bli synligt i förskolans verksamhet för flerspråkiga barn. Skolverket (2020) skriver att flerspråkigheten i Sverige har ökat och att det nu talas ca 150 språk i det svenska samhället. Skolinspektionen (2010) förklarar att lärande inom flerspråkighet inte har prioriterats lika mycket i förskolans verksamhet utan att man har ansett att flerspråkiga barn har varit i behov av trygghet. Av denna anledningen så blev metoder för att stötta flerspråkiga barn ett fokus i denna studien. Studiens forskningsfrågor är “ “Vilka metoder kan användas för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling?” och “Vilka möjligheter och utmaningar möter flerspråkiga barn inom språkutveckling i förskolan?”. För att besvara dessa frågor så har vi valt att genomföra en systematisk översiktsstudie. Resultatet visade på att det finns en mängd tillvägagångssätt och metoder för hur man kan arbeta med flerspråkiga barn. Det gick inte att synliggöra några rätt eller fel angående vilka av dessa metoder som kan användas utan det beror på pedagogens och förskolans syfte och situation. Dock så blev det synligt att god kommunikation, barns delaktighet och anpassning av verksamheten utefter barnens behov är centralt inom de olika metoderna. Angående flerspråkiga barns möjligheter och utmaningar så blev det synligt att barnen kan möta en mängd olika utmaningar som möjligheter beroende på bland annat språkmiljön och pedagogernas kompetens.
URI
http://hdl.handle.net/2077/69897
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
gupea_2077_69897_1.pdf (615.7Kb)
Date
2020-06
Author
Andersson, Janina
Editor
Mudan, Ali
Keywords
språkutveckling
flerspråkighet
förskola
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV