F ÖRSKOLLÄRARES UPPFATTNINGAR OM DE YNGSTA BARNENS MÖJLIGHETER TILL ANKNYTNING I FÖRSKOLA - En kvalitativ intervjustudie
Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på anknytning och relationer till barn och vårdnadshavare i förskolan. De teoretiska utgångspunkterna är fenomenologi och
anknytningsteorin. Den metod som har använts är intervjuer som har spelats in och
transkriberats. I intervjuerna berättar förskollärare hur de arbetar för att skapa anknytning till nya barn på förskolan och hur de bygger upp relationer till familjer och barn. I studiens resultat framgår det vad som är av vikt för att få möjlighet till en god anknytning till barn och vilken betydelse inskolningen har för den fortsatta tryggheten för barnet på förskolan. I
intervjuerna fick pedagogerna också frågan vad som eventuellt hindrar en god anknytning,
relation och trygghet för barn och vårdnadshavare. Anknytning baseras på trygghet och kan utifrån resultat liknas med känslomässigt högre relationsskapande. Utifrån resultat kan
anknytning i förskolan ses som en självklarhet ur ett vuxet perspektiv. Trots att detta ses som
en självklarhet är det utifrån resultat ett svårdefinierat begrepp som inte diskuteras tillräckligt i förskolan. Resultatet hänvisar varje förskollärare till att analysera begreppet anknytning och skapa förståelse för dess innebörd för barnets utveckling och lärande på förskolan.
Fil(er)
Datum
2020-06Författare
Baltsén, Titti
Peuna, Emelie
Sjöstrand, Isabelle
Nyckelord
förskoleverksamhet
Förskola
förskollärare
yngsta barnen
anknytning
relationsskapande
inskolning
trygghet
omsorg
Språk
swe