SFI - DEN KONTINUERLIGA VUXENUTBILDNINGEN
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur verksamheter påverkas av att vuxenutbildningen
ska bedrivas kontinuerligt under hela året och vad det finns för normer, värderingar och
politik som är inbäddade i den nuvarande formen av Komvux SFI.
Teori: Utgångspunkt för uppsatsen har varit socialkonstruktivistisk teori med en interpretativ
ansats. Den har legat till grund för arbetets metodavsnitt.
Metod: Som metod används en triangulering. Det vill säga att tre metoder vävs in för att nå ett
resultat. Det första metoden som presenteras är policyanalys. Den andra är intervjuanalys
och den tredje som knyter ihop den insamlade empirin är en diskursanalys.
Resultat: Begreppsotydligheten gällande vad kontinuerligt innebär för SFI i Sverige har under en
lång tid påverkat verksamheterna. En del har fått viten och andra har fått höga kostnader
under semesterperioderna vilket också har medfört sämre undervisningskvalitet. Det
konstituerande språket som används i lagstiftarens policydokument värderar arbetsmark naden högt och det klumpar ihop deltagarna på SFI till en homogen grupp. Lagstiftaren
använder kontinuerliga intag för att få ökad genomströmning på SFI.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2021-11-04Author
Zsoldos, Charlott
Keywords
SFI
kontinuerlig utbildning
arbetsmarknad
policyanalys
intervjuanalys
diskursanalys
integration
etablering
Arbetsförmedlingen
genomströmning
Series/Report no.
Master
HT21 IPS PDAU62
Language
swe