• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SFI - DEN KONTINUERLIGA VUXENUTBILDNINGEN

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur verksamheter påverkas av att vuxenutbildningen ska bedrivas kontinuerligt under hela året och vad det finns för normer, värderingar och politik som är inbäddade i den nuvarande formen av Komvux SFI. Teori: Utgångspunkt för uppsatsen har varit socialkonstruktivistisk teori med en interpretativ ansats. Den har legat till grund för arbetets metodavsnitt. Metod: Som metod används en triangulering. Det vill säga att tre metoder vävs in för att nå ett resultat. Det första metoden som presenteras är policyanalys. Den andra är intervjuanalys och den tredje som knyter ihop den insamlade empirin är en diskursanalys. Resultat: Begreppsotydligheten gällande vad kontinuerligt innebär för SFI i Sverige har under en lång tid påverkat verksamheterna. En del har fått viten och andra har fått höga kostnader under semesterperioderna vilket också har medfört sämre undervisningskvalitet. Det konstituerande språket som används i lagstiftarens policydokument värderar arbetsmark naden högt och det klumpar ihop deltagarna på SFI till en homogen grupp. Lagstiftaren använder kontinuerliga intag för att få ökad genomströmning på SFI.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69950
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (987.2Kb)
Datum
2021-11-04
Författare
Zsoldos, Charlott
Nyckelord
SFI
kontinuerlig utbildning
arbetsmarknad
policyanalys
intervjuanalys
diskursanalys
integration
etablering
Arbetsförmedlingen
genomströmning
Serie/rapportnr.
Master
HT21 IPS PDAU62
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV