• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Education and Special Education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (2010-)
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Education and Special Education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (2010-)
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital studentkultur Om slutna grupper på Facebook som icke-formell arena i högre utbildning

Digital Student Culture. Closed Facebook Groups as Non-Formal Arenas in Higher Education

Abstract
Sedan Facebook lanserades i Sverige 2006 har plattformen vuxit dramatiskt och utgör numer det dominerande sociala mediet även för svenska studenter. I tidigare forskning har fokus i hög grad riktats mot möjliga pedagogiska vinster med Facebook, eller Facebook som en alternativ lärandearena i högre utbildning. Denna avhandling tar istället avstamp i mediekritiska perspektiv och kultur- och utbildningssociologisk teori, inom vilken sociologen Pierre Bourdieus arbeten är centrala. Detta för att analysera den icke-formella studentkultur som tar form i studentorganiserade slutna Facebook-grupper. Det övergripande syftet är att bidra med fördjupad kunskap om varför digital studentkultur formeras som den gör i tre slutna Facebook-grupper kopplade till tre olika högre utbildningskontexter. I arbetet adresseras därför följande frågeställningar: Hur präglar studenternas dispositioner formeringen av de olika utbildningskontexternas digitala studentkulturer på Facebook? Vilka distinktionsmekanismer och andra dominansförhållanden kommer till uttryck i Facebook-grupperna och kring vilka värden och ställningstaganden formeras dessa? På vilka sätt formas Facebook som digital kulturell miljö av de tre olika högre utbildningskontexterna? De Facebook-grupper som ingår i studien studeras med etnografiska metoder och består av ett förskollärarprogram, ett statsvetarprogram samt en grupp för studenter på konst- och designutbildningar. Resultaten visar hur Facebook kommit att fungera som en första anhalt för nyblivna studenter, men också hur den studentkultur som tar form i dessa grupper är tydligt präglad av studentgruppernas sociala bakgrund. Därigenom framträder bland annat något som kan förstås och diskuteras som Facebooks inlåsningseffekt, eftersom studenternas dispositioner inte utmanas i de egenorganiserade slutna grupperna.
Link to web site
https://www.bokus.com/bok/9789179631017/digital-studentkultur-om-slutna-grupper-pa-facebook-som-icke-formell-arena-i-hogre-utbildning/
https://www.ub.gu.se/en/find-resources/acta-publications
https://www.adlibris.com/se/bok/digital-studentkultur-om-slutna-grupper-pa-facebook-som-icke-formell-arena-i-hogre-utbildning-9789179631017
Degree
Doctor of Philosophy
University
Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution
Department of Education and Special Education ; Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Disputation
Fredagen den 22 april 2022, kl. 13.00, Sal BE015, Pedagogen Hus B, Göteborgs universitet
Date of defence
2022-04-22
E-mail
alexandra.soderman@gu.se
URI
https://hdl.handle.net/2077/70806
Collections
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
View/Open
Thesis (5.486Mb)
Abstract (673.2Kb)
Date
2022-03-31
Author
Alexandra, Söderman
Keywords
Digital Culture, Higher Education, Student Culture, Facebook, Ethnography, Bourdieu, Habitus, Sociology of Education
Publication type
Doctoral thesis
ISBN
978-91-7963-101-7 (tryckt) och 978-91-7963-102-4 (pdf)
ISSN
0436-1121
Series/Report no.
Gothenburg Studies in Educational Science 468
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV