Digital studentkultur Om slutna grupper på Facebook som icke-formell arena i högre utbildning
Digital Student Culture. Closed Facebook Groups as Non-Formal Arenas in Higher Education
Sammanfattning
Sedan Facebook lanserades i Sverige 2006 har plattformen vuxit dramatiskt och utgör numer det dominerande sociala mediet även för svenska studenter. I tidigare forskning har fokus i hög grad riktats mot möjliga pedagogiska vinster med Facebook, eller Facebook som en alternativ lärandearena i högre utbildning. Denna avhandling tar istället avstamp i mediekritiska perspektiv och kultur- och utbildningssociologisk teori, inom vilken sociologen Pierre Bourdieus arbeten är centrala. Detta för att analysera den icke-formella studentkultur som tar form i studentorganiserade slutna Facebook-grupper. Det övergripande syftet är att bidra med fördjupad kunskap om varför digital studentkultur formeras som den gör i tre slutna Facebook-grupper kopplade till tre olika högre utbildningskontexter. I arbetet adresseras därför följande frågeställningar: Hur präglar studenternas dispositioner formeringen av de olika utbildningskontexternas digitala studentkulturer på Facebook? Vilka distinktionsmekanismer och andra dominansförhållanden kommer till uttryck i Facebook-grupperna och kring vilka värden och ställningstaganden formeras dessa? På vilka sätt formas Facebook som digital kulturell miljö av de tre olika högre utbildningskontexterna? De Facebook-grupper som ingår i studien studeras med etnografiska metoder och består av ett förskollärarprogram, ett statsvetarprogram samt en grupp för studenter på konst- och designutbildningar. Resultaten visar hur Facebook kommit att fungera som en första anhalt för nyblivna studenter, men också hur den studentkultur som tar form i dessa grupper är tydligt präglad av studentgruppernas sociala bakgrund. Därigenom framträder bland annat något som kan förstås och diskuteras som Facebooks inlåsningseffekt, eftersom studenternas dispositioner inte utmanas i de egenorganiserade slutna grupperna.
Länk till verkets webbplats
https://www.bokus.com/bok/9789179631017/digital-studentkultur-om-slutna-grupper-pa-facebook-som-icke-formell-arena-i-hogre-utbildning/
https://www.ub.gu.se/en/find-resources/acta-publications
https://www.adlibris.com/se/bok/digital-studentkultur-om-slutna-grupper-pa-facebook-som-icke-formell-arena-i-hogre-utbildning-9789179631017
Examinationsnivå
Doctor of Philosophy
Universitet
Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution
Department of Education and Special Education ; Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Disputation
Fredagen den 22 april 2022, kl. 13.00, Sal BE015, Pedagogen Hus B, Göteborgs universitet
Datum för disputation
2022-04-22
E-post
alexandra.soderman@gu.se
Datum
2022-03-31Författare
Alexandra, Söderman
Nyckelord
Digital Culture, Higher Education, Student Culture, Facebook, Ethnography, Bourdieu, Habitus, Sociology of Education
Publikationstyp
Doctoral thesis
ISBN
978-91-7963-101-7 (tryckt) och 978-91-7963-102-4 (pdf)
ISSN
0436-1121
Serie/rapportnr.
Gothenburg Studies in Educational Science 468
Språk
swe