• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SKOLA I LÅSTA FORMER - En diskursanalys på ett statligt ungdomshem

Sammanfattning
Syfte: I denna studie har syftet varit att undersöka hur skolgången skrivs fram för elever med Statens institutionsstyrelse (SiS) som huvudman, och således befinner sig i en särskild skolform. För att lyckas med att undersöka detta behöver följande frågor arbetas vidare med: 1. Vad skrivs fram kring i lagtext och policydokument för SiS som huvudman för en särskild skolform? 2. Vad framkommer från och om ungdomen själv kopplat till skola i den samlade dokumentationen som finns att tillgå? 3. I vilken strukturell kontext befinner sig en SiS-placerad ungdom avseende skola? Teori: Faircloughs (1992, 1995) kritiska diskursanalys har använts som både teoretisk bakgrund och metod för denna studie. Metod: Producerad empiri har tolkats med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) med fokus på den diskursiva och sociala praktiken, och med inslag av både diskursiva och icke-diskursiva förhållanden. Studien har utförts under vårterminen 2018 på ett statligt ungdomshem i SiS regi. Resultat: Det finns en tydlighet i både lagtext och policytexter rörande barn som har sin skolgång med Statens institutionsstyrelse som huvudman. Det finns en samverkansskyldighet mellan berörda myndigheter, men i studien uppmärksammas svårigheter att fullfölja detta i praktiken när flera diskurser möts och ska samverka kring skolgång. De elever vars skoldokumentation studerats i denna studie skrivs i dokumentation mer fram som ”placerade ungdomar” än som potentiella skolelever.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/70833
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_70833_1.pdf (412.7Kb)
Datum
2022-02-27
Författare
Dahlhöjd, Linda
Nyckelord
diskursanalys
särskild skolform
samhällsvård
SiS
Serie/rapportnr.
Magister
VT18-2910-259-SPP610
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV