“Det är ju svårt men man får ändå försöka” En studie om hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag kopplat till religion
Sammanfattning
I denna studie undersöks hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag i förhållande
till religion. Frågeställningar som studien behandlar rör vad lärarna uppfattar som religiösa
uttryck, hur de ser på sitt pedagogiska uppdrag och hur de bemöter elever i situationer som
berör religion. Denna kvalitativa undersökning har genomförts med hjälp av intervjuer med
lärare i fritidshem och fritidspedagoger. Totalt sju personer intervjuades för att generera den
empiri som ligger till grund för studiens resultat. Materialet är sedan analyserat med hjälp av
Smarts teori om religion som ett flerdimensionellt fenomen (Reimers, 2019), med olika
hållningar inom värdepedagogik (Thornberg, 2004) och med hjälp av begreppet
mikroaggressioner (Murray, 2020). Studiens huvudsakliga resultat visar på att lärare i
fritidshem upplever att deras pedagogiska uppdrag kopplat till religion är svårt samt att de
ofta har ett omedvetet förhållningssätt som riskerar att osynliggöra eller förminska elevers
religiösa tankar och erfarenheter.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Datum
2022-03-15Författare
Norén, Maria
Saxberg, Emma
Nyckelord
religion, tro, fritidshem, förhållningssätt, värdepedagogik, mikroaggressioner, kvalitativ metod, intervju
Språk
swe