• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan En litteraturstudie

Abstract
Denna litteraturstudie berör samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet. Med hjälp av 11 forskningspublikationer försöker vi redogöra hur samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet beskrivs, hur den kan se ut och vilka ramfaktorer som kan ha betydelse för samverkan. De teoretiska perspektiv som används är socialkonstruktivism och ramfaktorteori. Dessa teoretiska angreppssätt lämpar sig bra för att försöka förstå samverkan. Socialkonstruktivism fokuserar på hur kunskap och uppfattningar uppkommer till följd av sociala handlingar, interaktioner och konstruktioner. Ramfaktorteori kan förklara hur olika ramfaktorer ger förutsättningar för samverkan och den undervisning som ska bedrivas men också hur sociala konstruktioner som ramar, normer och regler kan ha betydelse för samverkan. Den belyser också vikten av organisation och hur verksamheter struktureras. Studien visar att synen på samverkan kan skilja beroende på olika uppfattningar om varandras yrken och verksamheter men också vilken yrkesbakgrund och yrkesutbildning som finns. Det framträder också en bild av att fritidshemmet har en underordnad position i förhållande till den obligatoriska grundskolan i den dagliga verksamheten men också på systemnivå. Samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet kan ske genom ett kompletterande uppdrag där personal bidrar med yrkeskompetens men också med kompetens utifrån egna intressen. Ett vanligt mönster är att fritidshemmet kompletterar den obligatoriska grundskolans kunskap- och ämnesinnehåll med sociala kunskaper och praktiska moment. Samverkan kan möjliggöra halvklassundervisning i skolan samt skapa en helhetssyn på elevens dag i skola och fritidshem. Samverkan kan också leda till trygghet, säkerhet och en lättad arbetsbörda för personalen. Ramfaktorer har också betydelse, viktiga aspekter är organisation och strukturering av verksamheten samt hur personalen och rektorer samarbetar.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/71008
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
Jakobsson & Tusach (final).pdf (623.5Kb)
Date
2022-03-16
Author
Tusach, Andreu
Jakobsson, David
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV