• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Didaktiska positioner vid elevers fria lek på fritidshem. En studie om fritidslärares och pedagogers didaktiska intentioner i den fria leken på fritidshem

Abstract
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka fritidslärares och pedagogers didaktiska positioner och vad deras interaktion i den fria leken syftar att åstadkomma med för kunskap eller förmåga hos eleverna. Vår frågeställning är: Vilka didaktiska positioner intar sig lärare i fritidshem och pedagoger i elevernas fria lek på fritidshemmet? Vi har insamlat vårt empiriska material genom fältanteckningar när vi genomförde observationer på två fritidshem. För att utveckla vår förståelse för de didaktiska positionerna hos pedagogerna har även korta samtal förekommit med pedagogerna. Socialkonstruktivistiska perspektivet och symbolisk interaktions har använts för att analysera empirin. För analys av vårt insamlade material har vi använt metoden sortera, reducera och argumentera. Vi utgick utifrån Pihlgrens (2013) fyrfältsschema om fritidslärarens didaktiska intentioner. De positioner som ingår i fyrfältsschemat är Klassisk didaktisk position, Processorienterad position, Mognadsposition och Kaotisk/kreativ position. Pedagogens intentioner varierar beroende på situation där handlingar inte alltid är genomtänkta, men har en påverkan. De resultat som vi anser viktiga är att vetenskaplig kunskap hos pedagoger har en stor betydelse för att öka kvaliteten på fritidshemsverksamheten och elevernas utveckling. Vi har även kommit fram till att samarbete mellan all personal på fritidshemmet är viktig aspekt för att utveckla verksamheten.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/71072
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
Examensarbete Emelie Mara och Ameena Mohammed.pdf (767.6Kb)
Date
2022-03-21
Author
Mara, Emelie
Mohammed, Ameena
Keywords
Fri lek
fritidshem
pedagogernas förhållningssätt
didaktisk position.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV