Didaktiska positioner vid elevers fria lek på fritidshem. En studie om fritidslärares och pedagogers didaktiska intentioner i den fria leken på fritidshem
Sammanfattning
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka fritidslärares och pedagogers
didaktiska positioner och vad deras interaktion i den fria leken syftar att
åstadkomma med för kunskap eller förmåga hos eleverna.
Vår frågeställning är:
Vilka didaktiska positioner intar sig lärare i fritidshem och pedagoger i
elevernas fria lek på fritidshemmet?
Vi har insamlat vårt empiriska material genom fältanteckningar när vi genomförde
observationer på två fritidshem. För att utveckla vår förståelse för de didaktiska
positionerna hos pedagogerna har även korta samtal förekommit med pedagogerna.
Socialkonstruktivistiska perspektivet och symbolisk interaktions har använts för att
analysera empirin. För analys av vårt insamlade material har vi använt metoden
sortera, reducera och argumentera. Vi utgick utifrån Pihlgrens (2013)
fyrfältsschema om fritidslärarens didaktiska intentioner. De positioner som ingår i
fyrfältsschemat är Klassisk didaktisk position, Processorienterad position,
Mognadsposition och Kaotisk/kreativ position. Pedagogens intentioner varierar
beroende på situation där handlingar inte alltid är genomtänkta, men har en
påverkan. De resultat som vi anser viktiga är att vetenskaplig kunskap hos
pedagoger har en stor betydelse för att öka kvaliteten på fritidshemsverksamheten
och elevernas utveckling. Vi har även kommit fram till att samarbete mellan all
personal på fritidshemmet är viktig aspekt för att utveckla verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Datum
2022-03-21Författare
Mara, Emelie
Mohammed, Ameena
Nyckelord
Fri lek
fritidshem
pedagogernas förhållningssätt
didaktisk position.
Språk
swe