• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiv

Abstract
Syfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige ”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska styrdokumenten i åk 4-6. Jag vill svara på detta dels genom läroboksanalys och dels genom intervjuer med lärarna. Jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer med sju modersmålslärare i arabiska. Resultatet visade att de båda läroböckerna som jag frågade om, den ena producerad i Jordanien och den andra i Sverige innehåller reflektioner kring kultur, identitet, språk och tradition. Dock skiljer sig enligt lärarna den Jordanska boken mycket i jämförelse med den Svenska beträffande värdegrund och texter. Den Jordanska boken har ideologiska aspekter, religion, diskriminering av kön och politisk propaganda i sitt innehåll, vilket gör att den inte passar ihop med de svenska styrdokumenten.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/71094
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
Kalkali.pdf (378.8Kb)
Date
2022-03-22
Author
Kalkali, Abbas
Keywords
Arabiska språk, kultur och identitet, Modersmålsundervisning, läromedel, läroböcker
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV