Visar i datumordning:
Visas titlar 1-17 av 17
-
I nöd och lust En forskningsöversikt om värdet av läsupplevelser i en splittrad litteraturundervisning
(Göteborgs universitet, 2021)There is a tendency in modern education to favour the measurable above abstract knowledge. This also applies to the teaching of literature, which is complicated as the aesthetic value of reading is not blatantly visible ... -
Politikertal och muntliga redovisningar: En studie om användandet av modelltext i svenskämnets retorikundervisning på gymnasiet
(Göteborgs universitet, 2022)Denna studie undersöker användning av modelltext i gymnasieskolans retorikundervisning inom ramen för svenskämnet. I uppsatsen beskrivs i vilken utsträckning modelltexter används, vilka dessa modelltexter är samt hur ... -
Framställning av religion i läromedel. En kvalitativ studie om läromedels framställning av religion, läromedelsanvändning och vilka kunskaper och förmågor läromedlet kan bidra till.
(Göteborgs universitet, 2022)Projektets syfte är att undersöka användningen av läromedel samt perspektiv på dess användning, men även att lyfta fram vilka kunskaper och förmågor som det utvalda läromedlen bidra till. Projektet utgår från de tre ... -
Grammatiken bakom kulisserna En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3
(Göteborgs universitet, 2022)Skrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och ... -
När det är muntligt så är man väldigt lämnad åt sig själv - En empirisk studie om svensklärares bedömningar av muntlig framställning i Svenska 1
(Göteborgs universitet, 2022)The aim of this study is to investigate how upper secondary teachers in the Swedish language grade oral presentations in the national test. The study uses two methods to reach the aim. In the first method the teachers ... -
Nu får dom ta och ge sig Om yrkeselevers kunskaper och attityder kring de, dem och dom samt lärares undervisning och attityd
(Göteborgs universitet, 2022)Syftet med denna uppsats är att belysa yrkeselevers användning av pronomen de, dem och dom samt elevers attityder kring dessa. Studien ämnar till att undersöka hur svensklärare till eleverna ställer sig till deras användande ... -
Stavning och digitala verktyg – En forskningsöversikt om digitala verktygs påverkan på elevers stavningsförmåga
(Göteborgs universitet, 2022)Som följd av digitaliseringen har de digitala verktygen i skolan ökat, vilket i sin tur medför både nya möjligheter och utmaningar. Att vara lärare och elev i dagens klassrum är annorlunda än för 20 år sedan, men hur ... -
Litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum: En intervjustudie om tre lärares förhållningssätt till litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum
(Göteborgs universitet, 2022)Syftet med detta examensarbete är att undersöka ett antal lärares förhållningssätt till litteraturundervisning i kulturellt heterogena klassrum. I ämnesplanen för svenska står det att eleverna ska få möta olika typer av ... -
Sexualitet, samtycke och relationer i religionskunskap. Lärares förhållningssätt till nya krav i läroplanen
(Göteborgs universitet, 2022)With the revision of the Swedish curriculum that takes place on 1 June 2022, the school's responsibility to communicate knowledge about sexuality, consent and relationships to its pupils is further emphasized. Even though ... -
Grammatiken bakom kulisserna: En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3
(Göteborgs universitet, 2022)Skrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och ... -
Undervisning om religion i USA: Lärarperspektiv på high school
(Göteborgs universitet, 2022)This study is aimed at understanding high school teachers’ views on religious education in the Salt Lake City area, Utah. In this study, six teachers are interviewed about their views on the courses they teach and how the ... -
Vad är skillnaden på Aum i lotusställning och att andas i fyrkant? - En kvalitativ studie om förkroppsligad religionsundervisning och konfessionella fallgropar
(Göteborgs Universitet, 2022)Religious studies in Swedish schools must approach religion from an objective and versatile stance, this raises the question about how teachers of religious studies can invite lived religion into the classroom, in the form ... -
Erövrandet av kontroversiella frågor - En didaktisk studie om svårigheter och möjligheter att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap i Sverige
(Göteborgs universitet, 2022)Projektets syfte är att utforma ett nytt stödmaterial för att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap på gymnasial nivå. Arbetet skall bedrivas genom aktionsforskning, där framställning av nytt material ... -
Förkroppsligandet av det abstrakta. Lärares syn på religion och materialitet
(Göteborgs universitet, 2022)This study inquiries to research if this view of religion is also prominent in upper secondary school teachers teaching religious studies. This study aims to research the attitude of religious studies teachers in Sweden ... -
”Lite freakish har hon varit.” En studie om didaktisk potential i värdegrundsarbetet utifrån ungdomsromanen Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo.
(göteborgs universitet, 2022)Syftet med arbetet är att undersöka i vilken utsträckning det skönlitterära verket Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo (2019) besitter didaktisk potential vid arbete med värdegrundsfrågor på gymnasial nivå. Detta kommer ... -
”Bokstav och feedback så man vet vad man kan förbättra” – Elevers uppfattningar om utveckling i muntlig framställning genom bedömning och feedback inom svenskämnet
(Göteborgs universitet, 2022)Att lärare sätter betyg är mer eller mindre ofrånkomligt, då det är en del av lärares uppdrag samt ett myndighetsutövande som de i sin yrkesroll är ålagda att genomföra. Forskning visar att elever behöver vara involverade ... -
Sitt inte för nära skärmen! En studie om elevers relation till den analoga och digitala läsningen
(Göteborgs universitet, 2022)This study examines digital and analog reading in relation to comprehension and the ability to remember what is read. To achieve the purpose of the study, the following two questions are addressed:1. What are the strengths ...