Show simple item record

dc.contributor.authorHolm, Ulrika
dc.contributor.authorFrid, Malin
dc.contributor.authorLänström, Elisabeth
dc.date.accessioned2022-05-04T12:05:10Z
dc.date.available2022-05-04T12:05:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71537
dc.description.abstractSverige är ett land där det talas många olika språk och där implementeringen av flerspråkig undervisning visar sig vara en stor utmaning för pedagoger i förskolor. Pedagogernas roll är enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) att inkludera svenska språket, minoritetsspråk och barnets förstaspråk i förskolans undervisning. Syftet i denna studie är att undersöka olika arbetssätt som främjar barns alla språk. Därtill vilka utmaningar pedagoger står inför när det gäller att inkludera flerspråkighet i undervisningen. Följande frågeställningar utgick vi från: 1. Hur arbetar förskollärarna med att inkludera barnens förstaspråk utöver majoritetsspråket i förskolans undervisning? 2. Vilka utmaningar har förskollärarna när det gäller att inkludera flerspråkighet i förskolans undervisning? Vi planerade att göra en översiktsstudie på grund av de rådande omständigheterna med Covid-19, därför valde vi metoden systematisk litteraturstudie. Denna metod innebär att vi söker fram svenska som internationella artiklar, för att studera och undersöka artiklarna. Vi studerar artiklarnas enighet och motsättningar, därefter avgränsar, analyserar och diskuterar vi innehållet i materialet. Det som vi upptäckte i artiklarnas resultat var att enspråkighetsnormen fortfarande är dominerande i världen, även fast flera länder är flerspråkiga. Vi har uppmärksammat att enspråkighets normen påverkar pedagogernas förhållningssätt gentemot flerspråkighet i förskolans undervisning. Ytterligare har vi sett att vid ökad kunskap om flerspråkighet har pedagogers synsätt ändrats från en negativ till en positiv syn, när det gäller vikten av att inkludera flerspråkighet. I resultaten har vi stött på flera olika arbetssätt, immersion, translanguaging, kodväxling, scaffolding och hur de olika arbetssätten har inverkat på pedagogers arbete med flerspråkig undervisning.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFlerspråkigheten_US
dc.subjectTranslanguagingen_US
dc.subjectImmersionen_US
dc.subjectKodväxlingen_US
dc.subjectScaffoldningen_US
dc.subjectFörskolanen_US
dc.titleEn översiktsstudie över forskningsfältet flerspråkighet i förskolan. Pedagogers arbetssätt och utmaningar.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record