• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.

Sammanfattning
Syftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken men även den vuxeninitierade leken kan det finnas faktorer som främjar men också hindrar barns möjligheter till lärande och utveckling. Det blir därför intressant att undersöka förskollärares resonemang kring hur leken kan användas till en möjlighet för barns lärande och utveckling i verksamheten. Frågeställningarna som ligger till grund för studien är följande: Hur resonerar förskollärare kring lekens betydelse för barnen i förskolan? Hur resonerar förskollärare kring hur de kan påverka barns lärande och utveckling i leken? Vilka möjligheter och hinder ser förskollärare till lärande i den barninitierade leken? Studien baseras på en kvalitativ ansats som metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med sju förskollärare. Som dokumentationsmetod användes både ljudinspelning och anteckningar som sedan transkriberades. Resultatet visar att förskollärare ser leken som betydelsefull för barnen. Förskollärare uttrycker hur barnen får erfarenheter av det sociala lärandet genom att interagera med varandra och där annat lärande inom kunskapsområdena “fås på köpet”. Resultatet visar att barnens intressen är viktiga för att kunna utmana dem till lärande, både i den barninitierade och vuxeninitierade leken. Den barninitierade leken ses innehålla många möjligheter för barnen samtidigt som den vuxeninitierade beskrivs mest utgå ifrån förskollärarens och verksamhetens syfte och mål. Resultatet visar även att det saknas en medvetenhet kring förskollärares egna förhållningssätt till att använda leken som ett verktyg till lärande.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71540
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Löfgren Löfgren LÖXA2GH20.pdf (629.1Kb)
Datum
2020
Författare
Löfgren, Hanna
Löfgren, Lisa
Nyckelord
förskollärare
lek
lärande
sociokulturellt perspektiv
barn
barninitierad
vuxeninitierad
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV