En undersökning av hur högläsning används som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling
Abstract
Språket är jaget, språk är förenat till mitt identitetsskapande, språk är ett värdefullt verktyg som
jag oreflekterat använder mig av ständigt. Något som är en självklar men omedveten handling
vi brukar dagligen. Idag spenderar de allra flesta barn en stor del av sin vardag i förskolans
verksamhet, där det verbala språket cirkulerar oavbrutet. Enligt förskolans läroplan har
förskolan i uppdrag att bidra till barns språkutveckling där förskollärare har ett ansvar för den
pedagogiska undervisningen. Tidigare forskning belyser språkets värde och vikten av tidiga
språkstimulerande miljöer som exempelvis högläsningsaktiviteter. Dock är vår erfarenhet av
högläsning i verksamheterna oenig med både riktlinjerna i läroplanen och tidigare forskning.
Detta med anledning till att högläsning många gånger kommit att användas i ett annat syfte än
språkstimulering och språkutveckling.
I studien har vi nämligen undersökt hur högläsning används som ett verktyg för att stimulera
barns språkutveckling ur ett sociokulturellt perspektiv. Frågeställningar som ligger till grund
för studien är följande: 1. Hur arbetar förskollärarna med högläsning för att utveckla barns
språk? 2. Vad är förskollärarnas syfte med högläsning? 3. Vilka strategier tillämpas i
förskollärarnas arbetssätt under högläsning? Undersökningen är en mindre empirisk studie med
utgångspunkt i en kvalitativ ansats med fokus på individuella intervjuer för att svara på studiens
frågeställningar. På grund av den rådande pandemin, Covid-19, och samhällets strikta
restriktioner av hälsomyndigheten angående folksamlingar och fysisk kontakt skedde
undersökning digitalt. Intervjufrågor skickades ut via mejl och ett telefonsamtal med berörda
informanterna ägde rum.
Studiens resultat påvisar att de vederbörande förskollärarna är enade om att högläsnings
aktiviteter i förskolan bidrar till barns språkutveckling. Vidare uttrycker studiens förskollärare
att högläsning används både vid planerade och spontana tillfällen i verksamheten där det knyts
an till temaarbeten eller vilan. Dessutom redogör studiens resultat att den planerade
högläsningsaktiviteten upplevs vara mest gynnsam för barns språkutveckling då den innefattar
ett medvetet och didaktiskt förhållningssätt.
View/ Open
Date
2020Author
Mitrovic, Sladana
Alagic, Sejla
Keywords
Barn
förskola
högläsning
språkutveckling
boksamtal
förskollärare
strategier
Language
swe