dc.description.abstract | En stor del av dagens Idrott och hälsa-undervisning kretsar kring olika former av
tävlingsmoment. Diskussionen om tävlingsmomentets vara eller icke vara i en skolkontext är
en ständig vattendelare bland både lärare och elever. I en rapport från Skolinspektionen slår
granskningen fast att vissa elever blir exkluderade och exponerade när tävlingsaktiviteter
genomförs i undervisningen. Syftet med forskningsöversikten var att undersöka hur
tävlingsmoment uppfattas och används samt vad det kan medföra i undervisningen. Metoden
som användes i forskningsöversikten var en systematisk forskningsöversikt utförd via
databaserna ERIC, Educational Research Complete och SPORTDiscus. 12 artiklar utgjorde
resultatet och forskningen visar att elever i hög utsträckning uppskattar tävlingsmoment i
undervisningen. Majoriteten av eleverna upplever tävlingsaktiviteter som någonting roligt
och spännande. Men resultatet visar även att tävlingsmoment kan medför negativa
konsekvenser. Vissa elever blir ofrivilligt exkluderade i tävlingssammanhang i de fall
högpresterande elever enbart fokuserar på att vinna snarare än att samarbeta. Detta kan i
förlängningen påverka vissa elevers lärande då de inte får möjlighet att utvecklas under spelet
gång. Lärares uppfattning kring tävlingsmoment skiljer sig åt. En bidragande orsak till detta
är den enskilde lärarens tidigare erfarenheter av tävlingsmoment, både i och utanför skolan. I
förlängningen kan idrottslärares egna uppfattningar om tävlingsmoment i Idrott och hälsa
bidra till både positiv och negativ påverkan gällande elevers deltagande, lärande och fysiska
aktivitet. Området tävlingsmoment i undervisningen behöver ytterligare forskning och
framförallt i en nordisk kontext eftersom det finns en stor avsaknad av empiriska studier
utförda i Norden. | en_US |