Distansundervisning i idrott och hälsa En möjlighet eller ett hinder?
Abstract
Våren 2020 tvingades stora delar av världen att stänga ner skolor och övergå till
distansundervisning på grund av covid-19 pandemin. Forskning om erfarenheterna av covid19 pandemin visade att övergången till distansundervisning hade varit problematisk. Lärare
saknade pedagogiska strategier för distansundervisning och eleverna upplevde ensamhet och
oro. Syftet med forskningsöversikten var att genomföra en omfattande översikt kring elevers
och lärares erfarenheter från distansundervisning i ämnet idrott och hälsa. Metoden som
användes var en systematisk forskningsöversikt som gjordes i databaserna Scopus,
SPORTDiscus och ERIC. Detta resulterade i tio artiklar från ett internationellt perspektiv.
Resultatet i forskningsöversikten visade att distansundervisningen kan ge ämnet flera
utvecklingsmöjligheter. Till exempel kan distansundervisning leda till att ämnet blir mer
individualiserat och att eleverna får mer tid till att reflektera över sitt eget lärande. Resultatet
visar även att distansundervisning kan resultera i vissa utmaningar i ämnet. Framför allt lyfts
och diskuteras fysisk aktivitet som bristande under distansundervisning. Teknisk kompetens
lyfts som en viktig kunskap hos lärare och elever för att bedriva distansundervisning. Lärare
ska även vara medvetna om att distansundervisning inte passar alla och borde endast vara en
valmöjlighet.
Collections
View/ Open
Date
2020Author
Jarhed, Elin
Strand, Rebecca
Keywords
Covid-19
distansundervisning
elever
lärare
Idrott och hälsa
Publication type
other
Language
swe