• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Distansundervisning i idrott och hälsa En möjlighet eller ett hinder?

Sammanfattning
Våren 2020 tvingades stora delar av världen att stänga ner skolor och övergå till distansundervisning på grund av covid-19 pandemin. Forskning om erfarenheterna av covid19 pandemin visade att övergången till distansundervisning hade varit problematisk. Lärare saknade pedagogiska strategier för distansundervisning och eleverna upplevde ensamhet och oro. Syftet med forskningsöversikten var att genomföra en omfattande översikt kring elevers och lärares erfarenheter från distansundervisning i ämnet idrott och hälsa. Metoden som användes var en systematisk forskningsöversikt som gjordes i databaserna Scopus, SPORTDiscus och ERIC. Detta resulterade i tio artiklar från ett internationellt perspektiv. Resultatet i forskningsöversikten visade att distansundervisningen kan ge ämnet flera utvecklingsmöjligheter. Till exempel kan distansundervisning leda till att ämnet blir mer individualiserat och att eleverna får mer tid till att reflektera över sitt eget lärande. Resultatet visar även att distansundervisning kan resultera i vissa utmaningar i ämnet. Framför allt lyfts och diskuteras fysisk aktivitet som bristande under distansundervisning. Teknisk kompetens lyfts som en viktig kunskap hos lärare och elever för att bedriva distansundervisning. Lärare ska även vara medvetna om att distansundervisning inte passar alla och borde endast vara en valmöjlighet.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71552
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
Student essay (667.1Kb)
Datum
2020
Författare
Jarhed, Elin
Strand, Rebecca
Nyckelord
Covid-19
distansundervisning
elever
lärare
Idrott och hälsa
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV