Relationell pedagogik. En forskningsöversikt med avstamp i relationers betydelse för lärande.
Sammanfattning
Forskningsöversikten undersökte relationell pedagogik i skolsammanhang med fokus på
elevers och lärares perspektiv. En generell kunskapslucka uppmärksammades i hur den
relationella pedagogiken kunde återspeglas i dagens svenska skola. Forskningsöversikten
berörde inte pedagogiken i ett specifikt land eller skolsammanhang, utan en generell
sammanställning gjordes för att bredda kunskapen och hur den sedan kunde appliceras i olika
sammanhang. För att möjliggöra en generell sammanställning valdes databaser med olika
inriktningar att användas såsom Eric- ProQuest, Education Collection ProQuest, Taylor &
Francis Online samt EBSCO med olika inriktningar. Resultatet visade att det fanns en stor
bredd i användningsområdet för relationell pedagogik, då den existerade i allt från fritidshem
till universitetet. Resultatet visade också att pedagogiken främjade lärandet, då relationer
skapade möjligheten till en individanpassad undervisning. Avslutningsvis lyfte resultatet
betydelsen av stöttning från ledning och kollegor för skapandet av en organisationsform som
möjliggjorde ett arbete med relationell pedagogik. Det utmynnade i slutsatser som att den
individanpassade undervisningen, på grund av relationell pedagogik, ledde till ett bättre
klassrumsklimat där elever kände sig sedda och till ett bättre arbetsklimat för lärarna som
kände sig mer trygga i sin arbetsroll. Ytterligare en slutsats var att pedagogiken inte bara
främjade lärandet i skolan utan kopplade samman och minskade barriärerna mellan skolan
och samhället.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2022Författare
Hallgren, Linnea
Toresson, Emma
Nyckelord
relationer
elevperspektiv
Hem- och konsumentkunskap
klassrumsklimat
individualisering
Publikationstyp
other
Språk
swe