• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relationell pedagogik. En forskningsöversikt med avstamp i relationers betydelse för lärande.

Sammanfattning
Forskningsöversikten undersökte relationell pedagogik i skolsammanhang med fokus på elevers och lärares perspektiv. En generell kunskapslucka uppmärksammades i hur den relationella pedagogiken kunde återspeglas i dagens svenska skola. Forskningsöversikten berörde inte pedagogiken i ett specifikt land eller skolsammanhang, utan en generell sammanställning gjordes för att bredda kunskapen och hur den sedan kunde appliceras i olika sammanhang. För att möjliggöra en generell sammanställning valdes databaser med olika inriktningar att användas såsom Eric- ProQuest, Education Collection ProQuest, Taylor & Francis Online samt EBSCO med olika inriktningar. Resultatet visade att det fanns en stor bredd i användningsområdet för relationell pedagogik, då den existerade i allt från fritidshem till universitetet. Resultatet visade också att pedagogiken främjade lärandet, då relationer skapade möjligheten till en individanpassad undervisning. Avslutningsvis lyfte resultatet betydelsen av stöttning från ledning och kollegor för skapandet av en organisationsform som möjliggjorde ett arbete med relationell pedagogik. Det utmynnade i slutsatser som att den individanpassade undervisningen, på grund av relationell pedagogik, ledde till ett bättre klassrumsklimat där elever kände sig sedda och till ett bättre arbetsklimat för lärarna som kände sig mer trygga i sin arbetsroll. Ytterligare en slutsats var att pedagogiken inte bara främjade lärandet i skolan utan kopplade samman och minskade barriärerna mellan skolan och samhället.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71996
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay (392.5Kb)
Datum
2022
Författare
Hallgren, Linnea
Toresson, Emma
Nyckelord
relationer
elevperspektiv
Hem- och konsumentkunskap
klassrumsklimat
individualisering
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV