• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Inkludering i skolämnet Idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om inkludering av elever med funktionsnedsättning i ämnet Idrott & hälsa.

Abstract
Idag finns det över 200 000 barn med någon form av funktionsnedsättning. De flesta lärare kommer någon gång i sin yrkeskarriär undervisa för elever med funktionsnedsättning. Detta bidrar till större belastning hos lärare eftersom elever med funktionsnedsättning ska inkluderas i den ordinarie undervisningen. Denna forskningsöversikt hade som syfte att undersöka hur undervisningen anpassas så elever med funktionsnedsättning inkluderas i Idrott och hälsa. Forskningsöversikten sammanställdes utifrån 8 kvalitativa och kvantitativa studier. Resultatet är uppdelat efter varje frågeställning och resultatet visade att lärare generellt är positiva till inkluderande undervisning men upplever även utmaningar med inkludering på grund av olika faktorer. Kompetens, brist på utbildning om elever med funktionsnedsättning, anpassning i faciliteter, klasstorlek är några faktorer som problematiserar för en inkluderande undervisning. Anpassningar kräver att det finns rätt utrustning, då kan tydliga regler och instruktioner vara anpassningar läraren gör. Slutsatsen är att lärarutbildningen i Idrott och hälsa behöver fokusera mer på hur inkludering av elever med funktionsnedsättning fungerar i undervisningen. Vidare forskning inom området är att undersöka mer inriktat efter varje specifik funktionsnedsättning, men även hur ämnesområdet kan integreras mer i utbildningen.
URI
https://hdl.handle.net/2077/72165
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (749.4Kb)
Date
2022
Author
Johansson, Tobias
Rancinger, Julius
Keywords
Physical education
disabilities
inclusion
special needs
teachers experience
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV