• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Inkludering i skolämnet Idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om inkludering av elever med funktionsnedsättning i ämnet Idrott & hälsa.

Sammanfattning
Idag finns det över 200 000 barn med någon form av funktionsnedsättning. De flesta lärare kommer någon gång i sin yrkeskarriär undervisa för elever med funktionsnedsättning. Detta bidrar till större belastning hos lärare eftersom elever med funktionsnedsättning ska inkluderas i den ordinarie undervisningen. Denna forskningsöversikt hade som syfte att undersöka hur undervisningen anpassas så elever med funktionsnedsättning inkluderas i Idrott och hälsa. Forskningsöversikten sammanställdes utifrån 8 kvalitativa och kvantitativa studier. Resultatet är uppdelat efter varje frågeställning och resultatet visade att lärare generellt är positiva till inkluderande undervisning men upplever även utmaningar med inkludering på grund av olika faktorer. Kompetens, brist på utbildning om elever med funktionsnedsättning, anpassning i faciliteter, klasstorlek är några faktorer som problematiserar för en inkluderande undervisning. Anpassningar kräver att det finns rätt utrustning, då kan tydliga regler och instruktioner vara anpassningar läraren gör. Slutsatsen är att lärarutbildningen i Idrott och hälsa behöver fokusera mer på hur inkludering av elever med funktionsnedsättning fungerar i undervisningen. Vidare forskning inom området är att undersöka mer inriktat efter varje specifik funktionsnedsättning, men även hur ämnesområdet kan integreras mer i utbildningen.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72165
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay (749.4Kb)
Datum
2022
Författare
Johansson, Tobias
Rancinger, Julius
Nyckelord
Physical education
disabilities
inclusion
special needs
teachers experience
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV