Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Tobias
dc.contributor.authorRancinger, Julius
dc.date.accessioned2022-06-20T10:44:12Z
dc.date.available2022-06-20T10:44:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72165
dc.description.abstractIdag finns det över 200 000 barn med någon form av funktionsnedsättning. De flesta lärare kommer någon gång i sin yrkeskarriär undervisa för elever med funktionsnedsättning. Detta bidrar till större belastning hos lärare eftersom elever med funktionsnedsättning ska inkluderas i den ordinarie undervisningen. Denna forskningsöversikt hade som syfte att undersöka hur undervisningen anpassas så elever med funktionsnedsättning inkluderas i Idrott och hälsa. Forskningsöversikten sammanställdes utifrån 8 kvalitativa och kvantitativa studier. Resultatet är uppdelat efter varje frågeställning och resultatet visade att lärare generellt är positiva till inkluderande undervisning men upplever även utmaningar med inkludering på grund av olika faktorer. Kompetens, brist på utbildning om elever med funktionsnedsättning, anpassning i faciliteter, klasstorlek är några faktorer som problematiserar för en inkluderande undervisning. Anpassningar kräver att det finns rätt utrustning, då kan tydliga regler och instruktioner vara anpassningar läraren gör. Slutsatsen är att lärarutbildningen i Idrott och hälsa behöver fokusera mer på hur inkludering av elever med funktionsnedsättning fungerar i undervisningen. Vidare forskning inom området är att undersöka mer inriktat efter varje specifik funktionsnedsättning, men även hur ämnesområdet kan integreras mer i utbildningen.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectPhysical educationen_US
dc.subjectdisabilitiesen_US
dc.subjectinclusionen_US
dc.subjectspecial needsen_US
dc.subjectteachers experienceen_US
dc.title“Inkludering i skolämnet Idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om inkludering av elever med funktionsnedsättning i ämnet Idrott & hälsa.en_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepotheren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record