dc.description.abstract | Idag finns det över 200 000 barn med någon form av funktionsnedsättning. De flesta lärare
kommer någon gång i sin yrkeskarriär undervisa för elever med funktionsnedsättning. Detta
bidrar till större belastning hos lärare eftersom elever med funktionsnedsättning ska inkluderas
i den ordinarie undervisningen. Denna forskningsöversikt hade som syfte att undersöka hur
undervisningen anpassas så elever med funktionsnedsättning inkluderas i Idrott och hälsa.
Forskningsöversikten sammanställdes utifrån 8 kvalitativa och kvantitativa studier. Resultatet
är uppdelat efter varje frågeställning och resultatet visade att lärare generellt är positiva till
inkluderande undervisning men upplever även utmaningar med inkludering på grund av olika
faktorer. Kompetens, brist på utbildning om elever med funktionsnedsättning, anpassning i
faciliteter, klasstorlek är några faktorer som problematiserar för en inkluderande undervisning.
Anpassningar kräver att det finns rätt utrustning, då kan tydliga regler och instruktioner vara
anpassningar läraren gör. Slutsatsen är att lärarutbildningen i Idrott och hälsa behöver fokusera
mer på hur inkludering av elever med funktionsnedsättning fungerar i undervisningen. Vidare
forskning inom området är att undersöka mer inriktat efter varje specifik funktionsnedsättning,
men även hur ämnesområdet kan integreras mer i utbildningen. | en_US |