• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.

Abstract
Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att friluftsliv åsidosätts till förmån för annat ämnesinnehåll. Vidare framkommer att lärare känner sig osäkra i bedömningssituationer trots gedigen arbetserfarenhet och avklarade studier. Därtill upplevs styrdokumenten som vaga och abstrakt formulerade vilket föranleder att verksamma lärare förlitar sig på sin intuitiva uppfattning vid bedömningssituationer. Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar av bedömning inom kunskapsområdet friluftsliv i idrott och hälsa. Urvalet av lärare skedde genom ett bekvämlighetsurval. Fem verksamma lärare i ämnet intervjuades med en semistrukturerad intervjuguide varpå det empiriska materialet analyserades och strukturerades i en tematisk analys. Resultatet visar att lärare uppfattar såväl möjligheter som utmaningar i bedömningen av elevers kunskaper i friluftsliv. Stora elevgrupper och begränsad undervisningstid medför utmaningar i att observera elevernas individuella kunskapsutveckling. Resultatet visar även att verksamma lärare har svårt att förmedla vad som bedöms samt hur formativ återkoppling ska relateras till explicita kunskapskrav. Bedömningens validitet är problematisk givet att elevernas teoretiska kunskaper i högre grad återspeglar den summativa bedömningen i friluftsliv. Detta innebär också att elever inte ges tillfälle att använda samtliga resurser utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande eftersom lärarens möjligheter till mediering och stöttning minskar. Sammanfattningsvis behövs mer forskning, företrädesvis om elevers uppfattningar och perspektiv. Även praktiknära studier där förslagsvis varierande arbetssätt prövas och undersöks för att i högre utsträckning involvera eleverna i bedömningen samt hur olika kunskapsområden, som exempelvis hälsodelen, kan inkluderas i friluftsliv vidareutvecklas och förfinas.
URI
https://hdl.handle.net/2077/72173
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (660.0Kb)
Date
2022
Author
Stjärnborg, Jonatan
Keywords
bedömning
betyg
friluftsliv
Idrott och hälsa
reliabilitet
validitet
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV