En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.
Sammanfattning
Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska
fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att
friluftsliv åsidosätts till förmån för annat ämnesinnehåll. Vidare framkommer att lärare känner
sig osäkra i bedömningssituationer trots gedigen arbetserfarenhet och avklarade studier.
Därtill upplevs styrdokumenten som vaga och abstrakt formulerade vilket föranleder att
verksamma lärare förlitar sig på sin intuitiva uppfattning vid bedömningssituationer. Syftet
med studien var att undersöka lärares uppfattningar av bedömning inom kunskapsområdet
friluftsliv i idrott och hälsa. Urvalet av lärare skedde genom ett bekvämlighetsurval. Fem
verksamma lärare i ämnet intervjuades med en semistrukturerad intervjuguide varpå det
empiriska materialet analyserades och strukturerades i en tematisk analys. Resultatet visar att
lärare uppfattar såväl möjligheter som utmaningar i bedömningen av elevers kunskaper i
friluftsliv. Stora elevgrupper och begränsad undervisningstid medför utmaningar i att
observera elevernas individuella kunskapsutveckling. Resultatet visar även att verksamma
lärare har svårt att förmedla vad som bedöms samt hur formativ återkoppling ska relateras till
explicita kunskapskrav. Bedömningens validitet är problematisk givet att elevernas teoretiska
kunskaper i högre grad återspeglar den summativa bedömningen i friluftsliv. Detta innebär
också att elever inte ges tillfälle att använda samtliga resurser utifrån ett sociokulturellt
perspektiv på lärande eftersom lärarens möjligheter till mediering och stöttning minskar.
Sammanfattningsvis behövs mer forskning, företrädesvis om elevers uppfattningar och
perspektiv. Även praktiknära studier där förslagsvis varierande arbetssätt prövas och
undersöks för att i högre utsträckning involvera eleverna i bedömningen samt hur olika
kunskapsområden, som exempelvis hälsodelen, kan inkluderas i friluftsliv vidareutvecklas
och förfinas.
Samlingar
Datum
2022Författare
Stjärnborg, Jonatan
Nyckelord
bedömning
betyg
friluftsliv
Idrott och hälsa
reliabilitet
validitet
Publikationstyp
other
Språk
swe