Patientens upplevelse av att vårdas preoperativt inför akut kranskärlsoperation
Patients’ experience of preoperative care before acute coronary artery bypass surgery
Sammanfattning
Bakgrund: Personer drabbade av avancerad kranskärlssjukdom som genomgår akut
kranskärlsoperation (CABG) upplever omfattande fysisk och emotionell
påverkan, trots att CABG betraktas av sjukvården som ett rutinmässigt ingrepp.
Forskning har påvisat samband mellan hur dessa patienter mår före sin operation
och hur de mår efteråt. Det finns kunskap om hur patienter som väntar en längre
tid i hemmet inför CABG upplever sin situation, men kunskapen är bristande
huruvida inneliggande patienter med kortare vårdtid inför akut CABG delar dessa
upplevelser.
Syfte: Syftet var att undersöka hur patienter upplever sitt insjuknande och sin
preoperativa vårdtid på slutenvårdsavdelning inför akut kranskärlsoperation, med
fokus på psykosociala upplevelser, samt diskutera betydelsen av sjuksköterskans
förhållningssätt vid bemötande av dessa patienter.
Metod: Examensarbetet har en kvalitativ ansats och datainsamling genomfördes med
öppna, enskilda intervjuer under perioden november 2021 till februari 2022.
Genom ändamålsenligt urval inkluderades sex stycken informanter utifrån
inklusionskriterierna att de vårdades som vuxna inneliggande på
kardiologiavdelning vid ett av två närsjukhus i västra Sverige och var accepterade
för akut CABG. Datamaterialet analyserades med induktiv innehållsanalys med
fokus på manifest innehåll.
Resultat: Analysen genererade tre stycken kategorier kring patienternas upplevelse av att
insjukna och vårdas inför akut CABG: känslomässig påverkan, behov av
begriplighet och behov av att återerövra kontrollen över sin situation.
Slutsats: Genomgripande för resultatet är den kontrollförlust över den egna tillvaron som
patienterna upplever när de vårdas inför akut CABG. Kontrollförlusten och
patienternas förhållningssätt till denna tar sig skilda uttryck och påverkas av olika
faktorer. Resultatet samstämmer till stor del med forskning kring patienter med
längre väntetid inför CABG. Detta kan tolkas som att upplevelserna berör
personer som står inför livsomvälvande händelser, snarare än specifika
vårdförlopp. Resultatet skulle kunna stärka uppfattningen att det finns potential
att förbättra den preoperativa omvårdnaden av patienter som vårdas inför akut
CABG. Personcentrerad vård skulle kunna vara ett sätt.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Background: For persons with severe coronary artery disease undergoing coronary artery
bypass surgery the procedure is associated with extensive psysical and
emotional impact, even though it’s a routine surgery in Sweden today. Previous
research has indicated a connection between the patients’ wellbeing
preoperatively and postoperative outcomes. It’s known how patients with a
longer waiting time before coronary bypass experience their waiting, but
knowledge concerning patients’ experiences awaiting acute coronary bypass in
hospital is lacking.
Aim: The aim was to examine the patients’ experiences of preoperative care before
acute coronary artery bypass surgery, in a psychosocial perspective, and discuss
the nurses’ approach when caring for these patients.
Method: The study has a qualitative design. Individual open-ended interviews were carried
out between November 2021 to February 2022, with six patients selected by
purposive sampling. Criterias for inclusion were adult patients accepted for acute
coronary bypass and hospitalized at cardiac wards at one of two district hospitals
in western Sweden. The interviews were analysed according to qualitative
inductive content analysis focusing on manifest content.
Results: Three main categories emerged through analysis: “emotional impact”, “need for
comprehensibility” and “need to regain control over the situation”.
Conclusion: The most appearent result in the study was the loss of existential control
experienced by the patients before coronary bypass. The loss of control had a
variety of expressions and influencing factors. The results were largely
concordant with knowledge about patients with longer waitingtime before
coronary bypass. This might indicate that the patients’ experiences are more
related to the impact on their existence as human beings rather than the surgery
itself. The results could support the motives to improve preoperative care for
patients before coronary bypass. Person-centered care can be a feasible way to
achieve that.
Datum
2022-06-21Författare
Emanuelsson, Anna
Rylander, Malin
Nyckelord
Kranskärlsoperation, preoperativ omvårdnad, personcentrerad vård, patientupplevelse, känslor, känslomässig anpassning.
Språk
swe