Pay Attention! En forskningsöversikt om fysisk aktivitets påverkan på uppmärksamhet bland ungdomar i skolan
Abstract
Lärare i den svenska skolan använder fysisk aktivitet för att påverka elevers uppmärksamhet
för att i positiv riktning influera skolresultaten. Trots detta så verkar inte lärarna vara fullt
medvetna om hur fysisk aktivitet bör bedrivas för att bäst passa syftet. Syftet med denna
forskningsöversikt var att sammanställa forskningsresultat angående hur fysisk aktivitet
påverkar uppmärksamhet bland ungdomar. Metoden som användes var en systematisk
forskningsöversikt där tio artiklar har sammanställts. Resultatet visade att den fysiska
aktiviteten bör ligga på en nivå som motsvarar måttlig till intensiv nivå samt att många olika
varianter av fysisk aktivitet har en positiv verkan på uppmärksamheten. Särskilt fördelaktigt
var aktiviteter som innehöll koordinativa inslag, speciellt om två perioder av fysisk aktivitet
genomfördes under förmiddagen. Vidare visade resultatet att effekten av ökad uppmärksamhet
kunde hålla i upp till 110 minuter efter en fysisk aktivitet. Slutsatsen blev att fysisk aktivitet
bör ligga på en måttlig till mycket intensiv intensitetsnivå inom minst ca 10 minuter med
koordinativa inslag. Den största effekten av ökad uppmärksamhet visade sig efter 2x20
minuters fysisk aktivitet under förmiddagen. Följden blir således att lärare bör se över sitt
tillvägagångssätt när de tillämpar fysisk aktivitet i skolan i syfte att påverka elevernas
uppmärksamhet.
Collections
View/ Open
Date
2019Author
Lööf, Micaela
Mökander, Johan
Keywords
adolescents
attention
physical activity
Language
swe