• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pay Attention! En forskningsöversikt om fysisk aktivitets påverkan på uppmärksamhet bland ungdomar i skolan

Sammanfattning
Lärare i den svenska skolan använder fysisk aktivitet för att påverka elevers uppmärksamhet för att i positiv riktning influera skolresultaten. Trots detta så verkar inte lärarna vara fullt medvetna om hur fysisk aktivitet bör bedrivas för att bäst passa syftet. Syftet med denna forskningsöversikt var att sammanställa forskningsresultat angående hur fysisk aktivitet påverkar uppmärksamhet bland ungdomar. Metoden som användes var en systematisk forskningsöversikt där tio artiklar har sammanställts. Resultatet visade att den fysiska aktiviteten bör ligga på en nivå som motsvarar måttlig till intensiv nivå samt att många olika varianter av fysisk aktivitet har en positiv verkan på uppmärksamheten. Särskilt fördelaktigt var aktiviteter som innehöll koordinativa inslag, speciellt om två perioder av fysisk aktivitet genomfördes under förmiddagen. Vidare visade resultatet att effekten av ökad uppmärksamhet kunde hålla i upp till 110 minuter efter en fysisk aktivitet. Slutsatsen blev att fysisk aktivitet bör ligga på en måttlig till mycket intensiv intensitetsnivå inom minst ca 10 minuter med koordinativa inslag. Den största effekten av ökad uppmärksamhet visade sig efter 2x20 minuters fysisk aktivitet under förmiddagen. Följden blir således att lärare bör se över sitt tillvägagångssätt när de tillämpar fysisk aktivitet i skolan i syfte att påverka elevernas uppmärksamhet.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72214
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay (972.7Kb)
Datum
2019
Författare
Lööf, Micaela
Mökander, Johan
Nyckelord
adolescents
attention
physical activity
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV