• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag vet. En kvantitativ studie om inkludering av elever med funktionsnedsättningar i ordinarie undervisning i Idrott och Hälsa

Sammanfattning
Begreppet funktionsnedsättning är ett vitt begrepp som innefattar tillfälliga som kroniska nedsättningar av antingen fysisk, mental eller biologisk karaktär. Att elever med sådana begränsningar ska delta i den ordinarie skolundervisningen är i dagens moderna samhälle självklart. Vad säger dagens lärare om inkluderande undervisning? Känner de att de klarar av att arbeta med en elevgrupp där en eller flera elever har funktionsnedsättningar eller behöver de mer utbildning i ämnet? Undersökningen som ligger till grund för denna uppsats syftar till att kartlägga blivande och aktiva lärares attityder gentemot inkludering av elever med funktionsnedsättningar i det ordinarie skolväsendet samt vilka faktorer de tycker är gynnsamma för uppdraget. Studien bygger på en kvantitativ metod där enkäten skickades ut via internetbaserade communityn. Studien visar att lärare i Idrott och Hälsa i Sverige är positivt inställda till att arbeta inkluderande, men känner att de behöver fortbildning för att klara av det. Ungefär hälften av alla aktiva lärare känner att de behöver nya lokaler och ny utrustning för att en elev med funktionsnedsättning ska kunna vara med. Inte sällan är heller klassens storlek en faktor som påverkar hur en inkluderande undervisning faller ut.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72252
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay advanced level (24.36Mb)
Datum
2018
Författare
Lundmark, Eric
Nyckelord
inkluderande undervisning
Idrott och hälsa
funktionsnedsättningar
aktiva lärare
lärarstudenter
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV