Show simple item record

dc.contributor.authorRunmark, Sarah
dc.date.accessioned2022-06-22T07:24:45Z
dc.date.available2022-06-22T07:24:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72280
dc.description.abstractKostundervisning betraktas som ett kärntema inom hem- och konsumentkunskap. Läraren behöver kontinuerligt göra ställningstaganden i sin undervisning vad gäller innehåll, arbetsmetoder och elevinflytande. Forskning har dock visat att relationen mellan teori och praktik är för separerat från varandra i kostundervisningen i hem- och konsumentkunskap. Syftet med studien var att undersöka några lärares didaktiska ställningstaganden och tankar kring relationen mellan teori och praktik gällande kostundervisning, samt framtida undervisning om kost i hem- och konsumentkunskap. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare inom hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Resultatet visar att informanternas ställningstaganden vid kostundervisning i hem- och konsumentkunskap är att utgå ifrån ett brett perspektiv, där såväl undervisningsinnehåll som arbetsmetoder varieras i olika omfattning. Näringslära anses som en viktig del i kostundervisningen och det finns utrymme för elevinflytande även om det sker i varierande grad. Det finns olika synpunkter kring om det alltid måste finnas en relation mellan teori och praktik i undervisningen. Att kunna fortsätta inkludera näringslära ses som en möjlighet i genomförandet av kostundervisningen enligt Lgr22, medan brist på tid är ett hinder för att utveckla undervisningen. Trots att den nya kursplanen har förändrats och innehåller färre kunskapskrav har informanterna en positiv syn på Lgr22 i genomförandet av kostundervisningen.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjecthem- och konsumentkunskapen_US
dc.subjectkostundervisningen_US
dc.subjectLgr22en_US
dc.subjectnäringsläraen_US
dc.subjectteori och praktiken_US
dc.subjectämnesdidaktiken_US
dc.titleKostundervisning i skolämnet hem- och konsumentkunskap – Lärares didaktiska val och tankar kring teori och praktik.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record