Show simple item record

dc.contributor.authorHjort, Alexandra
dc.date.accessioned2022-06-27T08:30:38Z
dc.date.available2022-06-27T08:30:38Z
dc.date.issued2022-06-27
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72351
dc.description.abstractSkolans demokratiuppdrag att forma framtidens medborgare med demokratiska kompetenser, kunskaper och värden spelar roll i alla skolans ämnen. Vi lever i ett samhälle där det ständigt är information som man behöver orientera sig i och eleverna behöver därför utveckla medborgarkompetenser. Relationell pedagogik menar på att lärares relationskompetens påverkar elevers lärande och engagemang, kan då relationen mellan lärare och elev ge utfall för hur elever utvecklar de medborgarkompetenser som efterfrågas? Syftet med denna uppsats är således att undersöka relationers betydelse ur ett elevperspektiv och elevers uppfattning om hur relationen mellan lärare och elev påverkar demokratiuppdraget. Studien genomförs via kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med elva högstadieelever. Intervjun består av tre delar som kopplas till tidigare forskning som i intervjuguiden benämns som relationer, demokratiuppdraget och lärarens roll. Resultatet visar att elever upplever att relationer är viktiga men att andra komponenter såsom rättvisa, neutralitet och delaktighet från lärarna även de spelar en roll för hur elever lär sig, utvecklar och får till sig medborgarkompetenser och demokratiuppdraget. Slutsatsen av studien blir att lärare-elevrelationer påverkar klassrumsklimatet, klassgemenskapen och engagemanget hos elever som i förlängningen bidrar till att lärare kan använda sig av undervisningsformer som gynnar och utvecklar medborgarkompetenser och fostrar demokratiskt aktiva medborgare.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectElevperspektiv, demokratiuppdraget, relationell pedagogik, högstadiet, lärare-elev relationeren_US
dc.titleDet blir så mycket enklare En studie av elevers upplevelser om lärare-elevrelationers påverkan på skolans tudelade demokratiuppdragen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record