Ledarskapets betydelse för gruppdynamik
The importance of leadership for group dynamics
Abstract
Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och
gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två
forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap gruppdynamiken i klassrummet, samt vilka
faktorer menar lärarna påverkar deras möjligheter att utöva ett bra ledarskap och skapa en bra
gruppdynamik i klassrummet?
Datainsamling för studien skedde genom två kvalitativa metoder; observationer och intervjuer
med 5 gymnasielärare från 3 olika skolor i två olika kommuner inom Västra Götalandsregionen.
Den samlade dataanalysen delades till fyra teman: tydlighet, relation och interaktion mellan
lärare och elevgrupp, anpassning och variation och ledarskapet samt gruppdynamikens villkor.
De viktigaste resultaten var att lärarens ledarskap påverkar elevgruppens dynamik i
klassrummet. Den skickliga läraren kan främja elevernas lärande genom att skapa den god
gruppdynamiken i lärmiljön. Den goda pedagogiska ledaren kan växla mellan olika ledarstilar
och anpassa sig efter situationen med syftet att understödja elevernas lärande. Gruppstorlek,
elevernas motivation och lärarens engagemang är en del av andra faktorer som inverkar på
gruppdynamiken.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-06-28Author
Jowhar, Huda
Keywords
Ledarskap, gruppdynamik, ledarstil, relation, lärare, elev, grupp, klassrumsklimat
Language
swe