ATT UNDERVISA MED PLATTFORMAR Hur lärare uppfattar skolans digitala infrastruktur
Teaching with platforms - teachers' perceptions of their schools digital infrastructure
Sammanfattning
Skolans infrastruktur präglas alltmer av olika lärplattformar. Plattformarna är
skapade av någon med en agenda och har därmed själva en agens som möjliggör
eller omöjliggör olika användningssätt. När plattformarna blir en större del av
skolans infrastruktur så får de också en större påverkan på skolans verksamhet.
Därför är det intressant att undersöka hur den utvecklingen påverkar lärares
möjligheter att designa och utforma sin undervisning.
Metoden vi använde oss av är en semistrukturerad intervju av kvalitativ karaktär
som kompletteras med att respondenterna visar hur de använder sina plattformar i
en så kallad kognitiv genomgång. Sex lärare som är verksamma inom olika
skolformer och skolhuvudmän visar och beskriver hur de har organiserat och
genomfört sin undervisning i relation till den plattform som används på skolan.
Syftet med studien är att bidra med ökad förståelse kring hur skolans infrastruktur
förändras med användningen av olika plattformar och vilken påverkan det kan ha
på lärares undervisning inom den infrastrukturen.
De huvudsakliga resultatet vi kan se är att plattformarna påverkar lärares
undervisning utan att de alltid märker det själva och att lärare också påverkas av
pedagogiska vägval kopplade till hur plattformarna ska användas på den lokala
skolenheten. Vi kan också se att skolans digitala infrastruktur i stor grad präglas av
beslut som skolledningen tidigare har fattat på området och som i olika grad
fortfarande är förankrade i verksamheten. Dessutom präglas infrastrukturen av att
det saknas kontinuerlig fortbildning om plattformarnas pedagogiska potential och
påverkan.
Sammantaget skapas en situation där lärare blir fria att utforma sin egen
användning av de tilldelade plattformarna men också ensamma i att implementera
skolans digitala infrastruktur. Vad som händer när de blir ensamma med det
ansvaret är att de riskerar att falla offer för infrastrukturens och plattformens
inneboende krafter. Det förstärker redan etablerade konventioner och möjliggör att
kommersiella intressen får större inflytande.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The educational system is transformed by the increased use of digital tools and
platforms. Platforms are created by someone with an agenda in turn giving the
platforms an agency that empowers or limits different ways of teaching. It is
interesting to study how teachers are affected by platforms in designing their
teaching.
We used a series of semi-structured qualitative interviews complemented by
conducting a Cognitive walkthrough where the respondents showed us how they
use assigned platforms as a part of their day to day work. Six teachers who teach at
different age levels and in different school districts described and demonstrated
how they design and conduct their courses in relation to the digital infrastructure
used at their school. The aim of the study is to contribute to a greater understanding
of how a school's digital infrastructure affects how teachers teach within that
infrastructure.
The main findings of this study show that platforms affect teachers more than they
might realize. We can also see that the educational infrastructure at the school level
is highly affected by decisions made at the management level and that to varying
extents are still integrated in the day to day operations at the school. The
infrastructure is also affected by a lack of in-service training regarding the
pedagogical potential and impact of platforms.
Our results show that teachers are largely free to decide how they use the assigned
platforms but are also quite lonely in implementing the schools digital
infrastructure. That leaves teachers vulnerable to the inherent tendency of
infrastructures conserving established norms and conventions. It also leaves them
open to being impacted by commercial interests that might not be aligned with
what is best for them or their students.
Fil(er)
Datum
2022-06-30Författare
Berg, Karin
Möllstam, Jacob
Nyckelord
Skola
digitalisering
undervisning
lärplattform
sociomateriellt perspektiv
infrastruktur
affordans
Serie/rapportnr.
2022:082
Språk
swe