• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers medvetna språkarbete - en kvalitativ studie kring språkstimulans i förskolan

Abstract
Syfte Syftet med arbetet är att undersöka hur man i förskolan kan arbeta medvetet med barns språkutveckling och hur pedagogers förhållningssätt till språkutveckling kan påverka deras arbetssätt. Frågeställningar Hur uppfattar pedagogerna begreppet språk? Hur arbetar pedagogerna för att främja barnens språkutveckling? Hur dokumenteras och utvärderas arbetet? Vilka påverkansfaktorer kan det finnas för barnens språkutveckling? Metod Vi har genomfört två kvalitativa intervjuer på två skilda förskolor. Vår analysering av resultatet har genomförts utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. Resultat Vårt resultat ger en insyn i respondenternas arbetsmetoder och hur deras förhållningssätt till språket kan påverka deras undervisning. Begreppet förklarades på skilda sätt, men uppfattningen av begreppet visade på likheter i behovet. Båda respondenterna arbetade medvetet med barns språkutveckling med barnets perspektiv i fokus. Dokumentationen och utvärderingen genomfördes i respektive arbetslag där barnens delaktighet involverades i processen. Påverkansfaktorer i arbetet relaterades av respondenterna till gruppstorlekens betydelse. Språkets relevans för det livslånga lärandet börjar formellt i förskolan där pedagogers medvetenhet i barns språkutveckling bidrar till en bra start i livet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7270
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-143.pdf (298.9Kb)
Date
2007
Author
Tyrberg, Elin
Tolonen, Elisa
Keywords
Språkutveckling. Förskola. Pedagog. Medvetenhet. S
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV