• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers medvetna språkarbete - en kvalitativ studie kring språkstimulans i förskolan

Sammanfattning
Syfte Syftet med arbetet är att undersöka hur man i förskolan kan arbeta medvetet med barns språkutveckling och hur pedagogers förhållningssätt till språkutveckling kan påverka deras arbetssätt. Frågeställningar Hur uppfattar pedagogerna begreppet språk? Hur arbetar pedagogerna för att främja barnens språkutveckling? Hur dokumenteras och utvärderas arbetet? Vilka påverkansfaktorer kan det finnas för barnens språkutveckling? Metod Vi har genomfört två kvalitativa intervjuer på två skilda förskolor. Vår analysering av resultatet har genomförts utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. Resultat Vårt resultat ger en insyn i respondenternas arbetsmetoder och hur deras förhållningssätt till språket kan påverka deras undervisning. Begreppet förklarades på skilda sätt, men uppfattningen av begreppet visade på likheter i behovet. Båda respondenterna arbetade medvetet med barns språkutveckling med barnets perspektiv i fokus. Dokumentationen och utvärderingen genomfördes i respektive arbetslag där barnens delaktighet involverades i processen. Påverkansfaktorer i arbetet relaterades av respondenterna till gruppstorlekens betydelse. Språkets relevans för det livslånga lärandet börjar formellt i förskolan där pedagogers medvetenhet i barns språkutveckling bidrar till en bra start i livet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7270
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-143.pdf (298.9Kb)
Datum
2007
Författare
Tyrberg, Elin
Tolonen, Elisa
Nyckelord
Språkutveckling. Förskola. Pedagog. Medvetenhet. S
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV